nieuws

Uithoflijn 84 miljoen duurder door extra bouwwerkzaamheden

infra Premium 1729

Uithoflijn 84 miljoen duurder door extra bouwwerkzaamheden

De Uithoflijn, de nieuwe sneltram door Utrecht, wordt 84 miljoen euro duurder. Dit komt onder andere doordat er extra bouwwerkzaamheden nodig blijken te zijn.

Zo is er een onderheide spoorplaat onder Utrecht Centraal noodzakelijk om een stabiel spoor aan te kunnen leggen, laten de provincie en de gemeente in een gezamenlijk bericht weten. De aanleg daarvan start binnenkort.

Vertraging door in de weg staand gebouw

Daarnaast heeft het project vertraging opgelopen doordat een gebouw in het stationsgebied later gesloopt werd dan gepland, verklaart een woordvoerder. “Dit gebouw heeft een tijd lang in de weg gestaan en daardoor konden er geen werkzaamheden worden uitgevoerd”, legt hij uit. Ook waren er problemen met de levering van veiligheidssystemen, wat ook voor vertraging heeft gezorgd.

Door het deze vertraging kan de tramlijn tussen Utrecht Centraal en De Uithof pas eind volgend jaar in gebruik worden genomen. Buslijn twaalf moet daardoor langer blijven rijden en dat brengt ook weer extra kosten met zich mee.

Extra kosten worden verdeeld

Van de extra kosten draagt de gemeente Utrecht 25 miljoen bij en de provincie 59 miljoen. De provincie had onlangs al bekendgemaakt 30 miljoen euro extra in het project te steken vanwege tegenvallers bij de bouw, maar daar komt dus nog eens 29 miljoen bij. Voor de hele lijn was ooit 427 miljoen euro gereserveerd. Het Rijk nam hiervan 100 miljoen euro voor zijn rekening.

BAM is de bouwer van de Uithoflijn. In 2014 tekende BAM een E&C (engineering and construct) contract voor de bouw van het infraproject.

Reageer op dit artikel