nieuws

De fitte minister en tachtig babyboom-bruggen

infra 1370

De fitte minister en tachtig babyboom-bruggen

Vernieuwen, verjongen, verduurzamen. Perfect gezichtscremetje, zou je denken. Dit gaat echter over de kersverse aanpak van minister Cora van Nieuwenhuizen om tachtig verouderde bruggen en viaducten versneld aan te pakken. Ze ziet er de aardigheid wel van in: “Anno 2018 zijn we maar wat blij met de bouwwoede van toen.”

Ze draagt een roze jasje. En zwarte nagellak. En ze maakt rake grapjes. Cora van Nieuwenhuizen, nauwelijks drie maanden in het zadel als minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft haar draai gevonden als opvolgster van Melanie Schultz.

Dat moet ook wel. Tientallen babyboom-bruggen, -viaducten en -sluizen zijn namelijk dringend aan een opknapbeurt toe. En precies daar wil Van Nieuwenhuizen iets aan doen.

Cora van Nieuwenhuizen

“Ze zal wel fit zijn. Vanochtend zag ik haar nog na het hardlopen”, twittert een ooggetuige. Zo meteen, zal de vrouw van een Rotterdamse corporatiedirecteur, het grote nieuws aankondigen. Ze oogt inderdaad fit.

De vaderlandse pers is uitgerukt. RTL4 is er, BNR, het FD, de Telegraaf. Heel Nederland moet weten, dat het de komende jaren, druk wordt op de weg. Tientallen bruggen en viaducten moeten onder het mes.

Een landkaart van Nederland, met allemaal symbolen, toont welke projecten er allemaal al op de rol staan (zie onderaan). En daar komen er nog veertig bij. Deze majeure operatie kan weleens gevolgen hebben voor projecten die al langer staan ingepland. “De meest urgente pakken we eerst aan”, zal de minister later verklappen.

Ze begint voortvarend. Vertelt over de jaren vijftig en zestig, van de vorige eeuw. Over de wederopbouw en de euforie die er na de oorlog was, over de grote geboortegolf. “De economie groeide als kool. En Rotterdam werd de grootste haven van de wereld.”

Je kunt raden waar ze naar toe gaat. “Ook in de bouw was er sprake van een geboortegolf. Alleen al in Zuid-Holland kwamen er acht grote bruggen bij, in korte tijd.”

De babyboomers. Je zou haast terugverlangen, naar de tijd dat alles kon en mocht. “Maar, de bouwwoede van toen, de naoorlogse bouw, heeft ook een keerzijde, spreekt de minister.

Drie keer zwaarder

“Veel objecten moeten vervangen. Niet alleen vanwege de levensduur. Ook omdat het verkeer is verachtvoudigd. Verachtvoudigd. En het is zwaarder geworden. Drie keer zwaarder. Net als sommige babyboomers.”

Journalisten en ambtenaren lachen. En zij praat verder.

“Onderhoud is minder sexy. Minder hemelbestormend. Maar het is hard nodig.”

Net zoals haar voorganger, kan ze het niet nalaten, te benadrukken, dat Nederland, het op twee na beste infrastructuurnetwerk ter wereld heeft.

Dat moet zo blijven, vindt de VVD-vrouw. Om het land niet helemaal op slot te gooien, gaat ze vervangingsprojecten op elkaar afstemmen. En andere prioriteiten stellen. “De lange files eerst.” En trekt ze de portemonnee. En iedereen mag meepraten. Bouwers, bestuurders en slimme ict-mensen.

Zeg niet dat ze zenuwachtig is. De ene na de andere oneliner, floept ze eruit.

“Alle hens aan dek.” “En communicatie is belangrijk.” “Met de nieuwste technieken.” “En hergebruik van materialen ook.” “Energie slurpende bruggen zullen straks energie opwekken.”

Het zal niet altijd leuk zijn voor de automobilist. En misschien, dat al langer ingeplande projecten, naar achteren verschuiven. Er zit niets anders op. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Of in de woorden Van Nieuwenhuizen: “Babyboomprojecten gaan nou eenmaal niet met pensioen.”

Zij voorlopig ook niet. Na afloop van de persconferentie, staat ze fier en vrij verschillende journalisten persoonlijk te woord als een door de wol geverfde bewindspersoon. Met op de achtergrond, de witte, gebogen, oude Van Brienenoordbrug (1965).

Projecten die op de vervangings- en verjongingslijst staan

1 – N3 Wantijbrug tussen Papendrecht en Dordrecht

2 – N15 Suurhoffbrug tussen Europoort en Oostvoorne

3 – A16 Brienenoordbrug

4 – A44 Enkele Kunstwerken

5 – A59 Brug Drongelens kanaal en viaduct Hoogeinde/Drunen

6 – A22 Velsertunnel

7 – A6 Lelystad Noord – Ketelbrug vervanging wegfundering

8 – N3 Dordrecht Zuid – Papendrecht vervanging wegfundering

9 – N200 Rijnlandse Boezemwaterbruggen

10 – A76 Zuidelijk viaduct Daelderweg / Nuth

11 – A27 Knooppunt Almere

12 – A1 Viaduct Hoog Burel

13 – A28/A50 Kunstwerk Hattemerbroek

14 – N99 Kooijbrug

15 – N99 Balgzandbrug

16 – A29 1e Heinenoordtunnel

17 – N915 Brug de Noord

18 – A73 Roertunnel

19 – A58/A17 Geluidscherm

20 – Technische Installaties Tunnels Zuid- en Noord-Holland

21 – Nijkerkerbrug

22 RINK* IJsselmeergebied

23 – RINK* Zeeuwse Delta

24 – RINK* Zee & Delta Noord

25 – Modernisering Objectbediening Zeeland

26 – Modernisering Objectbediening Lemmer – Delfzijl

27 – Damwanden Lemmer – Delfzijl

28 – Prinses Marijkesluis

29 – Remmingswerken Lemmer – Delfzijl

30 – Waalbrug Nijmege

31 – Spijkenisserbrug

32 – Stadsbrug Dordt

33 – RINK* Utrecht

34 – Krammersluizen

35 – Bediening Brabant

36 – Brug Itteren

37 – Groot Onderhoud Stuwen Maas

38 – Renovatie stuwenensemble in Nederrijn en Lek (3x)

39 – RINK* IJsselmeergebied

40 – RINK* Zeeuwse Delta

41 – RINK* Zee & Delta Noord

Reageer op dit artikel