nieuws

Zeesluis Terneuzen duurder dan grote broer IJmuiden

infra 4908

Zeesluis Terneuzen duurder dan grote broer IJmuiden

De zeesluis in Terneuzen pakt een stuk duurder uit dan de sluis in IJmuiden. Opmerkelijk want de zeesluis in IJmuiden is de grootste ter wereld en zelfs nog een maatje groter dan in Zeeland. De inschrijfprijs van 753 miljoen euro werd dit keer niet in twijfel getrokken.

BAM heeft na de zeesluis IJmuiden nu ook het getekende contract voor de zeesluis in Terneuzen op zak. Vrijdag werd het project definitief gegund aan het Nederlands-Belgische consortium Sassevaart (BAM, DEME Infra Marine Contractors, Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere). “Alle handtekeningen staan onder het contract”, glunderen beide projectdirecteuren.

Twee afgevallen consortia

De consortia met Mobilis, Van Oord en Herbosch en van Besix met De Nul hadden het nakijken, maar trokken de inschrijfprijs niet in twijfel. De afvallers bij de zeesluis IJmuiden trokken wel aan de bel en stelden kritische vragen over de relatief lage inschrijfprijs.

Impressie van de nieuwe sluis

Koortsachtig werd een second-opinion uitgevoerd om te bekijken of de prijs wel realistisch was. “De lage inschrijfprijs heeft ons verrast”, gaf projectdirecteur Jaap Zeilmaker van Rijkswaterstaat eerlijk toe bij de gunning van IJmuiden. Dat soort twijfels zijn er nu niet in Terneuzen.

Beetje verrast

“Het is een reele prijs en waren niet verrast over de prijs”, licht projectdirecteur Eric Marteijn namens de opdrachtgever toe. “We vragen hier ook veel. Overigens hebben alledrie de combinaties een goede inschrijving ingeleverd.”

“We waren wel aangenaam verrast hoe het winnende consortium de hinder weet te beperken. De Middensluis blijft bijvoorbeeld ruim 1,5 jaar langer open dan we dachten. Overlast was overigens een van onze belangrijkste kwaliteitscriteria bij de gunning.”

Makkelijk kletsen

De vergelijking puur op prijs doet de projectdirecteur af als een vergelijking van appels met peren.  “Het is een andere contractvorm en we vragen hier veel meer baggerwerk. Ook de aanleg van 18 opstelplekken en de sloop van de oude sluis vallen binnen het project.” Het is schipperen om alle Nederlandse en Belgische belangen goed af te wegen. “De Vlamingen betalen 80 procent van deze sluis. Het is makkelijk kletsen over andermans portemonnee. Dat houden we hier steeds voor ogen.”

Rijkswaterstaat

De Vlamingen zagen een dbfm-contract niet zitten en daarom werd gekozen voor een d&c-contract. De Vlamingen zien ook weinig in het zwaar laten meewegen van emvi-criteria in de gunning, dus ook over de verhouding prijs/kwaliteit werd geheimzinnig gedaan bij de presentatie van het ontwerp.

Weinig hinder

De meeste ruimte om zich te onderscheiden van de andere consortia was op het gebied van hinder. “Daar konden we toch echt wel het verschil maken. We hebben de fasering zo gekozen dat de Middensluis laat wordt gesloopt en bijna geen hinder ontstaat. Natuurlijk zullen schepen onze bouwactiviteiten zien en er last van hebben, maar de doorgang wordt niet gestremd”, voegt projectdirecteur Fred Jansen namens consortium Sassevaart toe.

Veel was echter voorgeschreven en vastgelegd als harde contracteisen, zoals de vier roldeuren, de plek van de nieuwe sluis en de twee basculebruggen. Ook de eis om een energieneutraal ontwerp te maken lag vast. Sassevaart kiest daarbij voor zonne-energie. “Op alle gebouwen komen zonnepanelen die bij elkaar genoeg opwekken om de sluis en bruggen te bedienen”, is de belofte.

Spannend telefoontje

Het moment dat de Alcatel-periode passeerde was voor beide projectdirecteuren buitengewoon spannend. “Het telefoontje over wie het project gegund krijgt is nog net spannender, maar het is ook altijd ene hele opluchting om te weten dat de afgevallen partijen geen bezwaar maken,”, ervaart Jansen.

Marteijn vond ook al de fase ervoor enerverend: “Er melden zich drie consortia. Die moeten geschikt zijn, maar ook niet voortijdig afhaken. Dat is ook al spannend. Achteraf is dat uitstekend verlopen en liggen er drie goede biedingen. Het is al een heel traject dat je afrondt en dan moet de bouw nog beginnen.”

Project Zeesluis Terneuzen (427 x 55 x 16)

  • Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie
  • Opdrachtnemer: Sassevaart (BAM, Deme, Van Laere e.a.)
  • Contractvorm: d&c
  • Contractwaarde: 753 miljoen euro (incl. Btw)
  • Gereserveerd budget: 934 miljoen euro
  • Start werkzaamheden: eind 2017
  • Eerste schip door de sluis: 2022

 

Zeesluis IJmuiden (500 x 70 x 18)

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: OpenIJ (BAM/VolkerWessels/DIF)
  • Contractvorm: dbfm met 26 jaar onderhoud
  • Contractwaarde netto contact: 500 miljoen euro (ex. Btw)
  • Gereserveerd budget: 819 miljoen euro
  • Start uitvoering: begin 2016
  • Geplande oplevering: oktober 2019

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels