nieuws

Slappe grond en veel treinen funest voor spoor

infra 1034

Slappe grond en veel treinen funest voor spoor

Meten is weten, zeker in combinatie met Big data. Een speciale Zweedse meettrein speurt deze week het spoornet af naar de zwakke plekken. Vooral treinen zijn gevoelig voor trillingen en verzakkingen. “Uiteindelijk verwachten we minder onderhoud.”

De hoofdrol is voor de ‘Rolling Stiffness Measurement Vehicle’, een speciaal in Zweden ontwikkelde meettrein. De metingen van deze week maken deel uit van een vierjarig onderzoek. Cobouw brengt donderdagmiddag een bezoek aan de meettrein. Het lijkt een gewone trein, maar schijn bedriegt.

De speciale Zweedse meetrein lijkt niet zo bijzonder. Of toch?
Foto’s: ProRail/Gerrit Serné

Verzakkingen zorgen voor kapotte wissels

ProRail verwacht kennis op te doen om in de toekomst trillingshinder van treinen op het spoor zoveel als mogelijk te verminderen. De TUDelft, TNO en Deltares zullen zich bezighouden met de analyse van de belastbaarheid van het spoor op verschillende ondergronden. “Slappe grond en veel treinen zijn een slechte combinatie. Verzakkingen zorgen voor kapotte wissels en scheurvorming in de rails”, legt woordvoerder Coen van Kranenburg van ProRail alvast uit.

Big-data voorspellen stroringen en slijtage

De resultaten van het onderzoek geven een beter beeld van de onderhoudsbehoefte aan het spoor. “Zo weten we bijvoorbeeld of er op bepaalde plaatsen solide aanpassingen aan de spoorconstructie gedaan moeten worden zodat we minder vaak aan het spoor hoeven te werken. Ook kunnen we bijvoorbeeld advies-rijsnelheden op bepaalde trajecten maken om trillingshinder tegen te gaan.”

Maar bij nadere inspectie…
Foto: ProRail/Gerrit Serné

Het onderzoek past in de ambitie van ProRail om met behulp van Big datatechnologie storingen en slijtage beter wil gaan voorspellen. Dat gaat ProRail doen in een DataLab. Daarin worden de nieuwste big-data-technieken gebruikt om voorspellende modellen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor wisselstoringen, verstoringen door mensen en dieren langs het spoor, spoorstaafdefecten en verzakkingen. Bijkomend voordeel van het combineren van de verschillende data is dat het ook mogelijk wordt het onderhoud en het bijbehorende logistieke proces efficiënter in te richten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels