nieuws

Nieuwe infra-minister nagenoeg blut

infra 1489

Nieuwe infra-minister nagenoeg blut

De opvolger van minister Schultz houdt nauwelijks geld over voor nieuwe infra-projecten. Hoewel het Infrafonds is verlengd van 2030 naar 2031 (goed voor 5,5 miljard euro) gaat het meest geld daarvan op aan lopende verplichtingen.

Schultz heeft altijd gezegd dat ze het belangrijk vindt dat haar opvolgers ook nog iets te zeggen hebben over de miljarden van de toekomst. Uit het Infrafonds blijkt echter dat ze die belofte, vooralsnog (VVD zit aan onderhandelingstafel nieuw kabinet), nauwelijks kan waarmaken.

“De ruimte die in 2031 resteert na aftrek van de doorlopende verplichtingen, betreft investeringsruimte en bedraagt circa 1,8 miljard euro”, staat in haar allerlaatste begroting.

De andere 3,7 miljard euro zet Schultz in voor het dekken van doorlopende verplichtingen, zoals het onderhouden en vervangen van oude bruggen, dijken, wegen en andere infrastructuur.

Bouwend Nederland en VNO NCW en de Mobiliteitsalliantie (ANWB, TLN, NS en vele anderen) dringen al langer aan op structureel meer geld voor infra. Zij vestigen hun hoop op het nieuwe kabinet.

Overigens is het niet zo dat er helemaal niets aan de weg gebeurt, de komende jaren. In 2018 investeert de regering ruim 6 miljard euro in nieuwe wegen, sluizen en andere mobiliteit.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels