nieuws

Doemscenario Merwedebrug dreigt voor 25 grote bruggen

infra 2850

Doemscenario Merwedebrug dreigt voor 25 grote bruggen

Een op de drie grote bruggen moet binnen vijftien jaar vervangen of verbeterd zijn. Een op de vier kampt met achterstallig onderhoud.

Dat blijkt uit onderhoudsinformatie die minister Schultz van Haegen (infrastructuur) maandag vrij heeft gegeven na vragen uit de Tweede Kamer.

Aanleiding is de onverwachte sluiting voor zwaar verkeer van de Merwedebrug een aantal maanden vorig jaar, nadat er haarscheurtjes in de draagconstructie waren ontdekt.

Volgens de minister is de situatie rond de constructieve veiligheid bij 25 van de 70 grote bruggen zodanig dat “planbare maatregelen (zoals versterken) nodig zijn”. Bij constructieve veiligheid gaat het om de kans dat een constructie kan bezwijken. Voor deze bruggen geldt dat “op korte termijn” wel gewoon (zwaar) verkeer mogelijk is.

In een telefonische toelichting zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat dat een snelle herhaling van een Merwedebrug-scenario echter klein is. “Geen enkele brug was zo slecht als de Merwedebrug.”

Bruggen met constructie-risico

Naardertrekvaart
Scharsterrijn
Euvelgunnerbrug
Westerwoldsche Aa
Draaibrug Lorentzsluizen
Kruiswaterbruggen
Draaibrug Stevin
Coenbruggen
Brug Zijkanaal C
Schipholbruggen
IJsselbrug A12
Suurhoffbrug
Van Brienenoordbrug
Giessenbrug
Brug Hagestein
Merwedebrug Gorinchem
Haringvlietbrug
Volkerakbrug
Kaagbruggen
Merwedebrug Papendrecht
Wantijbrug
Zuidbroek
Eelweerderbrug
Brug over de Oosterscheldekering
Harmsenbrug

 

Veel bruggen aan de oude kant

Op de To Do-lijst staan onder andere de Naardertrekvaart, de Coenbruggen, de Van Brienenoordbrug en de Haringvlietbrug. Volgens Schultz zijn veel bruggen aan de oude kant. Daardoor kan het aantal “incidenten” stijgen. Bij de bouw is volgens haar geen rekening gehouden met het toenemende zware verkeer.

Voor een op de vier bruggen is sprake van achterstallig onderhoud. Er is dan geen gevaar ten aanzien van de constructieve veiligheid; ook heeft dit geen effect op de levensduur van de brug. Het gaat bijvoorbeeld om een niet goed vastzittende leuning in de machinekelder of een kapotte geleiderail. Maar achterstallige onderhoud kan soms ook tot gevolg hebben dat de brug niet werkt en het verkeer omgeleid wordt.

De Rijnbrug bij Heteren staat bovenaan de lijst met het meeste achterstallige onderhoud.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels