nieuws

Schultz: bruggen verhogen vrijwel nergens rendabel

infra 346

Schultz: bruggen verhogen vrijwel nergens rendabel

Het verhogen van Nederlandse bruggen is vrijwel nergens rendabel. Dat schrijft minister Schultz in een brief aan de Tweede Kamer op basis van nieuw onderzoek.

Al langer blijkt dat Nederlandse bruggen in de praktijk niet altijd hoog genoeg zijn voor containerschepen. Dat komt onder andere door het sterk toegenomen gebruik van 30 centimeter hogere high cube containers. Minister Schultz zocht uit of het verhogen van weg- en spoorbruggen rendabel is. Op basis van nieuwe onderzoek concludeert ze dat dat vrijwel nergens het geval is.

Schultz bestudeerde twee scenario’s. Bij de kosten is voor wegbruggen uitgegaan van ophoogkosten en bij spoorbruggen van totale nieuwbouw (omdat daar ophoging door beperkingen in hellingshoeken en stremming vaak moeilijk mogelijk is). “Met name de zeer hoge kosten van vervangen van spoorbruggen zijn een groot knelpunt.”

Vervolgonderzoek 

Op sommige plekken is verhogen mogelijk nog wel een optie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de vaarwegcorridor Westerschelde- Rijn waar in het meest gunstige geval voldoende baten te verwachten zijn om verhoging van de bruggen te rechtvaardigen.

De minister duikt nog wat dieper in de materie om te bekijken of het verhogen van bruggen op een aantal vaarwegcorridors inderdaad interessant kan zijn. In dat kader noemt ze de corridors Westerschelde – Rijn, Amsterdam – Rotterdam, Amsterdam – NNL en de Maasroute (Weurt – Bom). 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels