nieuws

Bloedstollend gevecht over octrooi versterking stalen bruggen

infra

Bloedstollend  gevecht over octrooi versterking stalen bruggen

Het omstreden octrooi voor het overlagen van stalen bruggen met hogesterktebeton is door de Haagse rechtbank vernietigd. Daarmee is een fikse hobbel genomen om bruggen te versterken met deze techniek die in Nederland werd ontwikkeld maar waarvan de Europese rechten handig door een Deens bedrijf werd weggekaapt.  

De nietigverklaring van het patent geldt voorlopig alleen voor de Nederlandse markt, maar is volgens Peter Buitelaar een belangrijke stap op weg naar een complete Europese vernietiging van het octrooi. Het feit dat er van het Deense Contec of haar moederbedrijf niemand op de rechtszaak verscheen, zelfs geen advocaat,  zegt de Nederlandse betonexpert genoeg. “Ze hadden zelf ook geen fiducie in een goede afloop.”   

Open samenwerking

De techniek om oude stalen bruggen te versterken met een laag hogesterktebeton is vanaf eind jaren ’90 ontwikkeld, toen zich vermoeiingsproblemen openbaarden op de nog jonge klep van de tweede Brienenoordbrug. De ontwikkeling van de techniek gebeurde nadrukkelijk in een open samenwerking tussen Nederlandse aannemers, Rijkswaterstaat, de TU Delft en het Deense Contec dat de bijzondere betonmortels leverde. Buitelaar werkte in die tijd voor de Deense fima.

In Nederland zijn inmiddels meer dan tien grote bruggen succesvol versterkt met de dunne laag hogesterkte beton voorzien van staalvezels en een dicht wapeningsnet. Een veelvoud daarvan komt in aanmerking voor eenzelfde behandeling. Vooral in Duitsland gloort een enorme markt. Daar liggen honderden verouderde stalen bruggen te wachten op een renovatie die de levensduur met tientallen jaren verlengt.

Stiekem

Die miljardenmarkt in Duitsland was waar zijn voormalige werkgever volgens Buitelaar vooral op mikte toen die al in 2003 Europees octrooi aanvroeg op de techniek.  Dat gebeurde volgens Buitelaar stiekem, zonder er ruchtbaarheid aan te geven. “Rijkswaterstaat is namelijk altijd erg huiverig om met gepatenteerde technieken in zee te gaan uit angst om zich over te leveren aan één leverancier die daarmee een groot concurrentievoordeel krijgt”,  zei hij eerder tegen Cobouw. “In Duitsland hebben de wegbeheerders daar minder moeite mee en dragen ze de octrooirechten af, als dat niet anders kan.”

Arbeidsconflict

Buitelaar heeft Rijkswaterstaat er vanaf het begin op gewezen dat het nietin de haak was dat zijn toenmalige werkgever octrooi aanvroeg op een techniek die door een breed consortium in open samenwerking was ontwikkeld. Zijn strijd is niet alleen ingegeven uit rechtvaardigheidsgevoel, hij vecht inmiddels ook een stevig arbeidsconflict uit met Contec. Dat draait  onder andere om de vraag of hij in dienst was bij de Deense mortelleverancier of als extern consultant voor hen werkte. Contec beweert het tweede en droeg daarom geen belasting af in de vele jaren dat Buitelaar voor hen werkte. De belastingdienst achtervolgt hem met een enorme claim.     

Buitelaar voerde lang druk uit bij Rijkswaterstaat om de octrooi aanvraag aan te vechten. Maar de dienst kwam laat tot actie.  Na een extreem lange aanvraagprocedure werd het octrooi eind 2015 toegekend. Een paar maanden later gaf minister Schultz van Haegen aan zich sterk te zullen maken voor vernietiging ervan.  

Hete kolen

Octrooibureau Vriesendorp & Gaade haalde namens de minister begin dit jaar de hete kolen uit het vuur voor de Haagse rechtbank. De nietigverklaring is volgens advocaat Annemieke Kooy een eerste stap, die belangrijke jurisprudentie oplevert voor de Europese procedure die nog loopt. Ze verzekert dat Rijkswaterstaat en haar bureau voldoende uithoudingsvermogen hebben om die zaak uit te zingen. “Ook al kan het zomaar een jaar of nog langer duren voordat de eerste zitting bij het Europese patentbureau plaatsvind.” 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels