nieuws

Gunningen altijd te laat: markt wacht noodgedwongen af

infra 689

Gunningen altijd te laat: markt wacht noodgedwongen af

Opdrachtgevers gunnen bijna nooit op de afgesproken datum en zijn consequent te laat met het bekendmaken van de winnaar. “Als wij een minuut te laat indienen bij Tenderned is onze inschrijving ongeldig, terwijl voor overheden geen enkele sanctie geldt.”  

 Directeur Niels Kamphuis van Van den Biggelaar ergert zich aan de onverschillige houding die veel overheden vertonen ten opzichte van bouwers.

 Winnaar nooit op tijd bekend

Hij heeft een lijst gemaakt van 24 tenders waar de grond- en waterbouwer sinds begin 2016 op inschreef: Rijkswaterstaat, waterschappen en grote gemeenten maken er allemaal een potje van. Bijna geen enkele opdrachtgever hield woord en maakte de winnaar op de afgesproken datum bekend. Afgelopen jaar telde Kamphuis welgeteld twee positieve uitzonderingen en voegt daaraan toe dat Rijkswaterstaat probeert zijn leven te beteren.

“Sorry, geen tijd”

Meestal schuift de datum een tot twee weken naar achteren. “Eigenlijk nooit volgt enige berichtgeving of opgaaf van reden. Navraag leert dan: ‘Oh, sorry geen tijd gehad. Die datum was te krap.’ Tja, dat vinden wij vaak ook, maar voor marktpartijen wordt te laat inschrijven keihard afgestraft. Dat is toch meten met twee maten.”

Tenderteam wacht met smart

Kamphuis vindt dat de verhoudingen tussen opdrachtgevers en marktpartijen al een stuk zijn verbeterd met de Marktvisie, maar legt zijn grieven op tafel omdat zijn overtuiging is dat de verhoudingen pas echt kunnen verbeteren als ook de kleine dagelijkse ergernissen worden opgelost.

“We werken met teams van 10 tot 20 mensen keihard aan zo’n tender en zitten dan met smart te wachten op de uitslag. Eigenlijk wil je de uitslag om 10.00 uur al graag weten, maar de teleurstelling is groot als je om 17.00 uur nog niks hebt gehoord. Dat gebeurt dus consequent.”

Het gebeurde al meermalen dat het team een beslissing had genomen, maar dat de finale handtekening voor onder het contract niet kon worden gezet vanwege een vakantie van de leidinggevende.    

Aan het lijntje

De directeur heeft wel eens het gevoel dat aanbestedende diensten niet doorhebben dat marktpartijen met smart wachten op zo’n uitslag. “Naast de menselijke kant wegen ook bedrijfseconomische aspecten mee. Als we meedingen voor een BVP-aanbesteding kun je de sleutelfiguren – meestal de projectmanager – niet inzetten voor een ander project en dan is het lastig om aan het lijntje te worden gehouden.”

Kwaliteit

De waterbouwer ziet het fenomeen terug bij alle opdrachtgevers, maar tekent daarbij aan alleen in te schrijven voor grotere projecten die op basis van emvi worden gegund. “We schrijven niet meer in op RAW-bestekken, want we willen winnen op basis van goede kwaliteit. Het is op zich niet erg dat opdrachtgevers de tijd nemen om een goede afweging te maken, maar pas je interne proces en planning daar op aan. Het getuigt van respect om even te laten weten als die termijn verstrijkt. Een simpel belletje of mailtje is genoeg.”

Fenomeen breed herkenbaar

Van den Biggelaar is niet de enige die tegen het fenomeen aanloopt. Navraag bij het Aanbestedingsinstituut van Bouwend Nederland leert dat het probleem breed leeft en herkenbaar is. Er is geen enkel middel om opdrachtgevers te dwingen hun leven te beteren. Alle termijnen die de aanbestedende diensten stellen, zijn ‘onder voorbehoud’..

Regels ombuigen

Adviseur Jos van Alphen ziet regelmatig dat opdrachtgevers de regels in hun voordeel ombuigen. “Wij zien bijvoorbeeld ook vaak dat gestanddoeningstermijnen fors worden opgerekt om zodoende extra ruimte te creëren voor het nemen van een gunningsbeslissing. Voor een optimale prijs is het wenselijk dat ondernemers snel weten waar zij aan toe zijn. Want dan kunnen zij cruciale partners in de keten vastleggen. Of, als duidelijk is dat zij niet in aanmerking komen voor de opdracht, de bakens verzetten naar andere opdrachten.”

Het Aanbestedingsinstituut scant alle openbare aanbestedingen in de bouw en verzamelt klachten van ondernemers. Ook de combinatie van zeer korte inschrijftermijn gevolgd door een lange termijn van gestanddoening komt regelmatig voor, voegt hij daaraan toe. Een andere veelgehoorde klacht is dat opdrachtgevers weinig concrete informatie geven over de vastlegging van inschrijfsommen.



Lees woensdag meer over dit fenomeen in weekblad Cobouw

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels