nieuws

‘Tekort aan nieuwbouw schreeuwt om regie’

infra 28

‘Tekort aan nieuwbouw schreeuwt om regie’

Het woningtekort schreeuwt om regie van een nieuw kabinet. Zoveel is duidelijk na de 13e editie van het Cobouw Café in het Haagse café Dudok. En vertrekkend minister Schultz van Haegen palmde de zaal in. Investeren in infra deed ze zeker niet te weinig. Vond ze zelf.

“Vanzelfsprekend moet er meer geld naar infra.” Minister Melanie Schultz van Haegen verzucht het bijna achteloos. “Wat politieke partijen die willen bezuinigen op ons wegennet niet snappen is dat ik in de afgelopen jaren meer geld heb uitgegeven aan inpassingsmaatregelen en groen dan aan asfalt. Als die zogenaamd groene partijen het voor het zeggen krijgen is er dus alleen nog maar geld over voor plakken asfalt.”

Meewarig hoofdschudden

Schultz krijgt er in het Haagse Café Dudok donderdagavond de handen voor op elkaar. Niet zo vreemd overigens, want echt politieke tegenstanders treft de minister van Infrastructuur en Milieu tijdens haar eerste bezoek aan het Cobouw Café niet. Of het moet schrijver van snelwegboeken Thijs van den Boomen zijn. Die bepleit nog dat de maximumsnelheid op snelwegen die door steden lopen teruggeschroefd moet naar 50 kilometer per uur. Het levert hem meewarig hoofdschudden van Schultz op. “Snelwegen zijn bedoeld om zo snel mogelijk van A naar B te rijden. Daar ga je dus geen 50 rijden.”

Er mag gerust 900 miljoen euro per jaar bij

Goed, er zijn wat speldenprikjes van CDA-kandidaat Tweede Kamerlid Wytske de Pater en de praktisch onverkiesbare VVD’er Jeroen de Veth, tevens lobbyist voor logistieke branchevereniging EVO. Die melden achtereenvolgens dat hun partijen respectievelijk 300 en 600 miljoen euro extra per jaar in infrastructuur willen steken. En wegenbouwer Barend van Kessel vindt zelfs dat niet voldoende. “We hebben zojuist gehoord dat de filedruk de komende jaren met 34 procent toeneemt. Dan mag er dus gerust 900 miljoen per jaar bij. Want vergeet ook niet dat er 4000 stalen bruggen aan vervanging toe zijn.”

We staan wereldwijd op de derde plek als het gaat om infrastructuur

Schultz hoort  het glimlachend aan. Zelf vindt ze niet dat ze te weinig heeft uitgegeven. “We zijn zelfs tijdens de crisis blijven investeren, in tegenstelling tot veel gemeenten. We staan wereldwijd op de derde plek als het gaat om infrastructuur. Ik ben vooral trots op het feit dat ik tijdens mijn termijn nog een paar belangrijke ontbrekende schakels aan het wegennet heb kunnen toevoegen. Gisteren zijn de handtekeningen onder het doortrekken en verbreden van de A15 naar Duitsland getekend. Daar is jaren aan gewerkt. Dan ben je als minister super blij dat je niet op het laatste moment dood voor de kast neervalt.” Van den Boomen valt de minister bij: “Ga eens in Duitsland kijken. Daar zijn de problemen vele malen groter.”

Waarom is de woningmarkt geen verkiezingsonderwerp?

Spannender was het tijdens de eerste helft van de 13e editie van het Cobouw Café. Tafelheren Thomas van Belzen en Joost Zwaga discussieerden daarin stevig met  Aedes-voorzitter Marnix Norder, PvdA-kamerlid Albert de Vries, Woonbond-directeur Ronald Paping en Bouwend Nederland-vice-voorzitter Henk Homberg over de woningmarkt. Centrale vraag: hoe kan het toch dat dit – oh zo belangrijke – onderwerp maar niet tot de verkiezingscampagne doordringt?

“Omdat de main-stream-media het onderwerp nauwelijks agenderen”, stelt Homberg. “Maar zo erg vind ik het niet. Want de aandacht is er echt wel. Zie het werk van Bernard Wientjes en zijn Taskforce.”

Dit kabinet heeft met de verhuurdersheffing de rekening bij de laagste inkomensgroepen gelegd

Paping vindt het wel erg. “Ik word dagelijks geconfronteerd met schrijnende gevallen. Mensen die al meer dan 10 jaar op een wachtlijst voor een huurwoning staan. Die niet kunnen wonen waar ze willen. Omdat er structureel 300 duizend woningen te weinig zijn. En dan heb ik nog niet eens over de betaalbaarheid. Dit kabinet heeft met de verhuurdersheffing de rekening bij de laagste inkomensgroepen gelegd.”

Ook Norder vindt dat er wel degelijk aandacht is voor het onderwerp. “Deze week hebben we met alle corporaties afgesproken de nieuwbouw te verdubbelen. In 2018 gaan we 34 duizend huizen bouwen. Maar ik ben het met Paping eens dat de verhuurderheffing een rem op de nieuwbouw gezet heeft en een prijsopdrijvend effect gehad heeft.””

De Vries legt de bal bij gemeenten. “Die lijken de urgentie niet te zien. Er is een groot gebrek aan nieuwbouwlocaties.”

Homberg valt de PvdA-politicus bij. “Er wordt te weinig gebouwd, er is een woningtekort, het tempo ligt te laag en er zijn niet genoeg bouwlocaties. Dat vraagt om regie.”

De Vries: “En dan stoort het mij dat de VVD denkt dat het wel zonder een dirigent kan. Iedereen heeft het ook maar over binnenstedelijk bouwen. Maar uit onderzoek blijkt dat er dan maar plek is voor 90 duizend huizen. En we hebben er een miljoen nodig!”

Norder is van mening dat de markt het zelf prima kan oplossen. “We zitten niet te wachten op nog meer regels of regie. We moeten op lokaal niveau afspraken maken.”

“Betekent dat Vinex 2.0?, wil Cobouw-verslaggever Thomas van Belzen weten.

Paping schudt resoluut het hoofd. “Dat werkt niet meer.” De Vries vindt de term Vinex besmet. Norder denkt dat het om kleinere schaal wel zoden aan de dijk kan zetten. Om vervolgens het onderwerp verduurzaming van de woningvoorraad aan te snijden. “Wij als corporaties willen daarin best voorop lopen, maar we gaan het niet alleen doen. Ook particuliere verhuurders en woningeigenaren moeten mee doen.”

Verduurzaming moet mensen wat opleveren. Anders lukt het niet

Paping reageert. “Mijn achterban hecht aan betaalbaarheid. Op dit moment levert verduurzaming hen te weinig in de portemonnee op. De huren moeten dus lager en de energieprijs omhoog. Alleen dan ga je iets van de maatregelen merken en krijg je mensen mee.”

“Juist”, zegt De Vries. “Verduurzaming moet mensen wat opleveren. Anders lukt het niet.”

Homberg: “Het klopt dat de schaal te klein is. De Stroomversnelling is mooi, maar we hebben massa nodig. Zonder overheidsbemoeienis reed niemand nu in een elektrische auto.” Hij omarmt het deze week door Jan Willem van de Groep gelanceerde idee om grote duurzaamheidstenders uit te schrijven dan ook meteen. “Prachtig plan!

“Het onderzoeken waard”, stelt De Vries. “Om massa te krijgen is een zetje van de overheid nodig. En zonder massa zijn alle maatregelen weggegooid geld.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels