nieuws

School als landhoofd Dafne Schippersbrug

infra

School als landhoofd Dafne Schippersbrug

Een nieuw schoolgebouw fungeert als landhoofd voor de Dafne Schippersbrug die maandag in gebruik wordt genomen. De kronkelende toerit loopt over het dak van de school en vormt een terrasvormig park. Een staaltje van meervoudig ruimtegebruik met als bonus schooltuintjes op het dak.

De brug vormt een lang gewenste verbinding tussen Leidsche Rijn en de Utrechtse wijk Oog in Al. Aan twee uitwaaierende hangkabels zwiert het betonnen dek sierlijk over het Amsterdam-Rijnkanaal. Tussen de twee pylonen is gemakkelijk een springtje te trekken over honderd meter. De strepen die de juiste afstand markeren zijn daarvoor door aannemer Strabag op het wegdek aangebracht.

Maandag, wanneer de brug in gebruik wordt genomen, komt het er niet van. Maar bij de officiele opening op 13 mei zal Utrechts  snelste vrouw naar wie de brug is vernoemd, de afstand ongetwijfeld sprintend overbruggen. 

Lang verzet

De omwonenden van het Victor Hugoplantsoen in Utrecht hebben zich lang verzet tegen de komst van de brug. Ze vreesden dat de oprit, nodig om fietsers hoogte te laten winnen, zo’n beetje hun park zou halveren. In de planfase werd de bouw van de brug daarom gecombineerd met de nieuwbouw van de school die elders aan het plantsoen stond.  In plaats van een ruimtevretende wokkel te bouwen,  werd de toerit kronkelend en gestaag klimmend over het dak van de school gelegd.  Zo vormt de toerit tegelijk een terrasvormig park en omsluit het schoolplein.

Steunpunt weggewerkt

De aanbrug aan de Oog in Al kant steunt af op het schoolgebouw. Een zware betonnen schijf is weggewerkt achter de gemetselde gevel van de gymzaal. De school is ontworpen door Next Architects, Rudy Uytenhaak tekende de brug en B+B is verantwoordelijk voor het ontwerp van het park.  De drie partijen benadrukken dat het vooral een integrale opgave betrof. Pas na de voorlopig ontwerpfase concentreerden ze zich elk op hun eigen onderdeel. Arup verzorgde het constructief ontwerp van de hangbrug met pylonen die van vorm en hoogte verschillen. De constructeurs hadden bedacht dat het handig zou zijn het betonnen dek naast het kanaal te prefabriceren en vervolgens in een hijsoperatie aan de kabels te hangen. Strabag-dochter Ippel koos ervoor om met prefab betonnen platen te werken die stuk voor stuk aan de hangers werden gemonteerd. Daarna werden de stroken daartussen in het werk  volgestort.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels