nieuws

Utrechters willen geen ‘’foeilelijke” fly-overs, maar een verdiepte snelweg

infra Premium 2355

Utrechters willen geen ‘’foeilelijke” fly-overs, maar een verdiepte snelweg

Wie bouwt er nog een snelweg aan de rand van de stad, die niet verdiept is? Met die boodschap reizen bewoners uit de Utrechtse wijk Overvecht vandaag af naar de Tweede Kamer. Ze vrezen voor herrie, stank en fijnstof en zitten niet te wachten op ‘foeilelijke’ fly-overs.

“Foeilelijke” fly-overs, waardoor het zicht op de polders, een park en de Hollandse Waterlinie verdwijnt. Zorgen over fijnstof, geluidsoverlast en de leefbaarheid. De vrees dat de wijk Overvecht onbereikbaar wordt.

Nee, in de Utrechtse wijk Overvecht zijn bewoners nog niet echt enthousiast over de plannen om van de Noordelijke ring een snelweg te maken. Sterker nog, ze maken zich vooral zorgen.

Ze vinden dan ook dat de nieuwe snelweg, net zoals vergelijkbare nieuwe snelwegen onder maaiveld moet worden aangelegd. “Kijk maar naar de nieuwe A9 bij Amsterdam en Amstelveen, de Rottemerentunnel, de Rijnlandtunnel en de Leidsche Rijntunnel. Dat moet in Overvecht ook gebeuren”, roepen ze de Tweede Kamer op.

Debat in de Tweede Kamer

Of de Tweede Kamer, en uiteindelijk de minister, gevoelig is voor de verontrustende signalen van bewoners is onduidelijk. Maandag vergadert de Tweede Kamer met minister Cora van Nieuwenhuizen over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) wordt opgewaardeerd tot autoweg met minimaal twee keer twee rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen en een maximumsnelheid van minimaal 80 kilometer per uur. Utrecht geeft er de voorkeur aan de weg met drie ongelijkvloerse kruisingen vorm te geven.

Voor het project stelt het Rijk 186 miljoen euro beschikbaar. De regio draagt 50 miljoen euro bij. Wanneer de eerste schop de grond ingaat, is nog onduidelijk.

 

Reageer op dit artikel