nieuws

Nog 123 onbewaakte overgangen: “Niet meer van deze tijd”

infra 980

Nog 123 onbewaakte overgangen: “Niet meer van deze tijd”

Op dit moment zijn er nog 123 onbewaakte overgangen. Dit jaar waren 27 ongevallen bij overwegen, waarvan 3 bij een onbewaakte. Binnen een paar jaar zijn ze allemaal verdwenen belooft topman Eringa: “Niet meer van deze tijd.”  

De 25 miljoen euro die beschikbaar is om zogeheten NABO’s (Niet Actief Beveiligde Overwegen) aan te pakken wordt versneld ingezet. Geld is lang niet altijd het probleem om de overwegen aan te pakken, maar er is vaak ook overeenstemming nodig met veel verschillende partijen die verschillende belangen hebben. Vooral de nu nog overgebleven ‘gevallen’ zijn complex, volgens ProRail.

Nog 123 onbewaakte spoorovergangen moeten worden opgelost. De lastige ‘gevallen’ zijn overgebleven. Foto’s: ProRail

Toch zijn er dit jaar weer 10 opgeheven. En in de afgelopen jaren zijn al veel overwegen ‘weggewerkt’. In de jaren negentig waren er nog 3500 overwegen, nu nog 1900. Ook in Gouda, Rotterdam en Den Haag komende tijd nog overwegen.

Treinen rijden vaker, sneller en zijn stiller

Pier Eringa van ProRail: “De onbewaakte overweg is niet meer van deze tijd.” Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Treinen rijden tegenwoordig vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden. Ook het verkeer op de weg is toegenomen.

In de sloot

In 2017 vonden er tot eind november 27 ongevallen plaats, waarbij meerdere gewonden vielen en vijf mensen omkwamen. Drie van de ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen. In Heiloo kwam een koeriersbusje in botsing met een trein. In Opheusden belandde een bestelwagen in de sloot nadat deze in aanraking kwam met de trein.

Na het tragische ongeval in Winsum in 2016 hebben ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangeven dat er sneller actie moet worden ondernomen om de overwegproblematiek aan te pakken dan de afgesproken 10 jaar. Inmiddels is met alle betrokken partijen gesproken en veelal zijn afspraken gemaakt over de aanpak. De ambitie is dat alle onbewaakte overwegen binnen enkele jaren zijn verdwenen.

Reageer op dit artikel