nieuws

Ballast Nedam en DEME tekenen vandaag contract Blankenburgtunnel

infra Premium 1846

Ballast Nedam en DEME tekenen vandaag contract Blankenburgtunnel

Rijkswaterstaat en consortium BAAK (Ballast Nedam, Maquire en DEME) tekenen vandaag het dbfm-contract van 1 miljard euro voor Blankenburgtunneltunnel. Niemand heeft het meer over de spannende rechtszaak die de verliezende partij aanspande tegen de voorgenomen gunning.

Ruim een maand geleden veegde de rechter de vloer aan met de bezwaren van BVV24 (BAM, VolkerWessels, Boskalis en TBI). De nummer 2 vond dat zij recht hadden op het mega-project en beschuldigde de beoogde winnaar belangenverstrengeling en dubbele petten. Twee weken later volgde de beslissing om af te zien van een hoger beroep en was de weg al feitelijk vrij voor de definitieve gunning aan Ballast Nedam, Maquire en DEME.

‘Financial close’ volgt in 2018

Vandaag is dus de ‘çontract close’, maar volgend jaar moet nog ‘financial close’ plaatsvinden, waarin de voorfinanciering wordt geregeld. Met de aanleg is ruim 550 miljoen euro gemoeid en met de 20 jaar onderhoud nog eens bijna zo’n bedrag.

De aandeelhouders binnen het project zijn Macquarie Capital met een belang van 70 procent en Ballast Nedam en DEME, elk met een belang van 15 procent. De uitvoering komt voor rekening van Ballast Nedam Infra, en DIMCO en Dredging International, beiden onderdeel van DEME.

Werk buiten na de bouwvak

De nieuwe 4 kilometer lange A24, inclusief de Blankenburgtunnel, verbindt de A20 met de A15. Het project omvat de aanleg van een afgezonken tunnel onder het Scheur (bij de Nieuwe-Waterweg), een landtunnel, 2 knooppunten (van de A24 op de A20 en de A15) en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.

De aanleg van de weg start na de bouwvak volgend jaar. Openstelling van de Blankenburgverbinding staat gepland tussen 2022 en eind 2024.


 

Project Blankenburgverbinding:

  • Verbreding A20 tussen het Kethelplein en viaduct de Boonervliet nabij Maassluis;
  • Het aanpassen van geluidwerende constructies langs de A20;
  • Nieuw knooppunt dat de A20 en de A24 (Blankenburgverbinding) verbindt ten westen van Vlaardingen;
  • Nieuwe A24 tussen de A20 en A15 van circa 4 kilometer;
  • Bediende landtunnel van circa 510 meter (Aalkeettunnel) op de noordoever van het Scheur;
  • Spoorviaduct voor de Hoekse Lijn (spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland);
  • Een kanteldijk over de hoogwaterkering aan de noordzijde van het Scheur
  • Bediende zinktunnel van circa 950 meter onder het Scheur (Blankenburgtunnel)
  • Onderhoud voor 20 jaar van de A15, de A20 en de Blankenburgverbinding (A24)

 

Reageer op dit artikel