nieuws

Spoorbrug bij Utrecht bereikt overkant na ophogen waterpeil

infra Premium 2326

Spoorbrug bij Utrecht bereikt overkant na ophogen waterpeil

Na bijna een halve dag vertraging is het ponton met de nieuwe spoorbrug voor Utrecht het Amsterdam-Rijnkanaal overgestoken. Sarens en HSM Steel Constructions zetten de 3200 ton zware constructie nu op de landhoofden.

De plaatsing liep zondag bijna twaalf uur vertraging op, toen het waterpeil op het Amsterdam Rijn kanaal te laag bleek. Dat maakte het onmogelijk de brug op de  landhoofden af te zetten op zo’n 9 meter boven NAP.  Rijkswaterstaat moest in allerijl water inlaten bij de sluis in Wijk bij Duurstede om het waterpeil te verhogen.  Toen het peil 10 tot 20 centimeter was gestegen kon de operatie rond half vijf zondagmiddag alsnog van start.

De uitloop van de werkzaamheden heeft grote gevolgen voor het scheepvaartverkeer. Dat kan zeker tot middernacht geen gebruik maken van het kanaal. De brug zou eigenlijk zondagmorgen vroeg al overgevaren worden.

Het transport van de 3200 ton zware spoorbrug begon vrijdagmorgen. Toen legde de constructie die afgelopen maanden door BAM Infra en HSM Steel Constructions aan de oever van het kanaal is gebouwd, op platformwagens een traject van zo’n 800 meter af.  Zaterdag maakte de combinatie een grote draai, zodat de brug precies tussen twee bestaande bruggen werd gemanoeuvreerd die ter plaatse het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. Van de operatie is een fraai timelapsfilmpje gemaakt.

De nieuwe spoorbrug  is nodig voor de verdubbeling van het spoor tussen Woerden en Utrecht waar ProRail al langer aan werkt. Die operatie moet Utrecht CS voorbereiden op een groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. De bedoeling is dat in april de eerste trein over de nieuwe brug rijdt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels