nieuws

Vier rijstroken open tijdens renovatie Waalbrug: definitieve gunning aan KWS

infra 1020

Vier rijstroken open tijdens renovatie Waalbrug: definitieve gunning aan KWS

Tijdens de renovatie van de Waalbrug blijven 4 in plaats van 2 rijstroken open. Dat is de uitkomst van de onderhandelingen met KWS die de BVP-opdracht voor de 80 jaar oude brug inmiddels definitief heeft gekregen. Vanaf februari begint de intensieve opknapbeurt, inclusief versterking van de constructie.

Hoeveel geld is gemoeid met de renovatie heeft Rijkswaterstaat niet bekend gemaakt. Het budget is gekoppeld aan de A50 en de bouw van een extra Waalbrug dat in totaal voor 270 miljoen euro op de begroting staat. De werkzaamheden aan de 80 jaar oude monumentale brug wachten op de oplevering van de nieuwe brug.

Hinder woog zwaar mee bij gunning

Ondanks de extra verbinding is toch vol ingezet op het beperken van bouwoverlast op de oude brug. De aannemer gaat de renovatie van de brug zo uitvoeren dat de 4 huidige rijstroken zo veel mogelijk beschikbaar blijven voor personenauto’s en OV-bussen. In augustus werd de VolkerWessels-dochter KWS al gekozen als de beste partij voor het project. KWS scoorde overall het beste op de verschillende selectiecriteria, waaronder het beperken van hinder.

Kansen en risico’s

KWS is gekozen via de methode van Best Value Procurement. Dit is een inkoopmethode die uitgaat van de meeste waarde voor de laagste prijs, de beste prijs-kwaliteitverhouding. Na de eerste ronde vinden aansluitend onderhandelingen plaats over de kansen en risico’s en zijn optimalisaties uitgewerkt, zoals de beperkte hinder. Het gaat wel om versmalde stroken, waardoor vrachtverkeer moet omrijden.

De renovatie staat gepland voor 2018 en 2019. KWS gaat het betonnen wegdek vervangen, de staalconstructie schilderen en de constructie op enkele plekken verstevigen.

Tijden de 4-daagse ligt werk stil

Eind februari 2018 starten de werkzaamheden op de busbaan. Het reguliere verkeer ondervindt hier niet veel hinder van. Dit verandert wanneer KWS tussen april 2018 en najaar 2019 werkt aan het vervangen van het betonnen rijdek. Tijdens de Vierdaagse wordt niet aan de brug gewerkt. Eind 2019 is de renovatie gereed.

Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen werken samen aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen. Renovatie van de 80 jaar oude Waalbrug is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de onderhoudswerkzaamheden.

Met oog voor oude details: brug in oude luister hersteld

De gemeente Nijmegen is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het wegverkeer over de brug. Aannemer KWS gaat tijdens de renovatie onder andere het betonnen rijdek vervangen en de staalconstructie schilderen. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente Nijmegen de busbaan omgebouwd tot een tweezijdig fietspad en de vormgeving zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Daarbij gaat het om verlichting, aanlichting, leuningen, balkons en borstweringen in de jaren 30 stijl.

Wat moet er allemaal gebeuren:

 Vervangen van het rijdek voor de hoofdrijbaan door een betonnen rijdek;
 het aanbrengen van nieuwe verharding op het betonnen rijdek, de busbaan en voet/fietspaden inclusief markering;
 Vervangen en deels herstellen van de voegovergangen;
 Vervangen van de opleggingen van de HRB (behalve de taatsopleggingen);
 Aanpassen en/of vervangen van het HWA-systeem;
 Herstellen van betonschades landhoofden en reinigen en reinigen natuursteen pijlers;
 Herstellen/vernieuwen van stalen verbindingen (bogen, hangers, staanders en klinknagels)
 Uitvoeren van staalreparaties aan de stalen hoofddraagconstructie;
 Uitvoeren van lokale versterkingsmaatregelen aan de stalen hoofddraagconstructie;
 Volledig vervangen van de conservering van de gehele staalconstructie ;
 Vervangen van de inspectiewagen(s) onder de hoofdoverspanning (incl. certificering) en herstellen inspectiewagenbaan)
 Vervangen van wegverlichting en aanstraalverlichting;
 Vervangen van leuningen
 Aanbrengen van borstweringen boven de onderdoorgangen
 Aanbrengen van balkons ter plaatse van de pijlers aan de westzijde
 Vervangen van de inspectiewagen(s) onder de hoofdoverspanning (incl. certificering) en herstellen inspectiewagenbaan)
 Aanbrengen, herstellen en verwijderen van (voorzieningen voor) kabels en leidingen

Bron: Tenderned

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels