nieuws

ProRail steekt 1 miljard in spoorplan Noorden

infra 2017

ProRail steekt 1 miljard in spoorplan Noorden

ProRail steekt komende jaren 1 miljard euro in de verbetering van het spoor in Noord-Nederland. Bij station Groningen zijn de grootste ingrepen te verwachten, maar ook station Assen gaat op de schop. Als alle 20 projecten uit het Spoorplan Noord-Nederland zijn uitgevoerd, zijn de reistijden voor treinreizigers een stuk korter.

De tijdsdruk op de uitvoering van deze Noordelijke projecten is extra hoog, omdat het grootste deel van het budget is afkomstig van de Zuiderzeelijn die nooit doorging. Een harde eis bij deze zogenoemde Langman-gelden is dat alle werkzaamheden klaar moeten zijn voor 2022.

Het Spoorplan Noord-Nederland omvat ruim 20 deelprojecten in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. “Alles boven Zwolle.”  Alle projecten van dit masterplan staan op www.prorail.nl/spoorplannoordnederland,

Werk aan het spoor bij de Ring Zuid bij Groningen Foto’s; ProRail

Zo is Groningen nu een eindstation, maar wordt een doorgangsstation en kunnen er tussen Groningen en Leeuwarden langere treinen rijden omdat de perrons langs deze lijn worden verlengd. Ook wordt er extra spoor aangelegd en wordt de spoorboog bij Hoogeveen verlegd en komt er een ongelijkvloerse kruising bij Zwolle.

De tijden dat ProRail meer budget had, dan uitvoerbare projecten, is definitief voorbij, bevestigt de financiële topman van ProRail. Jarenlang kampte de spoorbeheerder met onderuitputting van 100 miljoen euro per jaar, maar die trend is doorbroken. Grofweg is jaarlijks 1 miljard euro beschikbaar voor nieuwe spoorprojecten en grofweg nog een miljard voor onderhoud. Er wordt topdrukte op het spoor verwacht, maar dat vereist ook dat de rails in goede conditie verkeren.

“Vorig jaar heeft ProRail al meer uitgegeven dan wat we beschikbaar hadden en dat zal dit jaar weer zo zijn. We lopen niet meer achter bij de uitvoering en zien zelfs mogelijkheden om projecten eerder uit te voeren. Soms is het mogelijk gereserveerde budgetten naar voren te halen. Daarover zijn we in goed gesprek met het ministerie.”

Punctualiteit op het spoor is hoger

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn meer reizigerstreinen op tijd aangekomen. Het percentage lag op ongeveer 91 procent, tegen 90,5 procent in dezelfde periode een jaar eerder. Als gerekend wordt met enkel NS-treinen, dan lag het percentage nog hoger, op 91,9 procent. Dit heeft spoorbeheerder ProRail woensdag bekendgemaakt tijdens een jaarlijkse spoorbijeenkomst met het bestuur.

ProRail schreef in 2017 ook meer boetes uit voor risicovol gedrag op overwegen. Dit jaar waren dat er al 796, tegen 517 in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens de organisatie is het de afgelopen jaren een stuk veiliger geworden op het spoor en rondom overwegen. Dit komt omdat het er minder zijn en doordat ze beter beveiligd worden. Het aantal dodelijk ongevallen op overwegen is de afgelopen dertig jaar met 80 procent gedaald, aldus de organisatie. De veiligheid van spoorwerkers blijft nog wel een punt van zorg.


Hoofdlijnen Spoorplan Noord-Nederland

  • De grootste ingrepen vinden plaats bij hoofdstation Groningen. Het is nu een eindstation en wordt omgebouwd naar een doorgangsstation. Het opstelterrein ligt nu tegen de stad aan en gaat naar ‘De Vork’ bij Haren. Daarmee komt gebied in het centrum van de stad vrij voor nieuwe ontwikkelingen
  • Tussen Groningen en Leeuwarden gaan meer en langere treinen rijden. ProRail breidt daarvoor de sporen uit, met op enkele stukken spoorverdubbeling. Stations langs deze lijn krijgen langere perrons
  • Ook grote ingrepen zijn de verlegging van de spoorboog (bocht) bij Hoogeveen en de aanpassing van de sporen bij Assen (reeds afgerond) . Treinen kunnen daardoor sneller Groningen bereiken en er gaan meer treinen rijden. Sinds september rijden er al 6 treinen per uur tussen Groningen en Assen
  • Bij Zwolle staan ook grote werkzaamheden in de planning. Om meer en sneller treinen richting en van het Noorden tegelijk te kunnen afhandelen bouwen we een dive-under (ongelijkvloerse kruising). 2018 gaat dit project in uitvoering. En we passen sporen en het opstelterrein bij Campus Windesheim aan zodat er o.a. extra treinen kunnen staan.
  • Het Spoorplan Noord-Nederland gaat ook over de lijn Zwolle-Emmen. Een nieuw wachtspoor bij Coevorden is al opgeleverd. Goederentreinen staan daardoor niet langer bij het station zelf, zodat het station en de omgeving nu kan worden aangepast en verbeterd. Ook zijn er plannen om bij Emmen-Zuid het spoor te verdubbelen, zodat er meer treinen kunnen rijden in de spits.
  • Leeuwarden profiteert al in december van aanpassingen. Er komt meer stroom beschikbaar door verdubbeling van het aantal mega-ampères. Er kunnen daardoor extra treinen rijden tussen Meppel en Leeuwarden: van 6 naar 8 per uur.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels