nieuws

‘Rampenrotonde’ Amersfoort gaat op de schop voor miljoenen

infra 1768

‘Rampenrotonde’ Amersfoort gaat op de schop voor miljoenen

Amersfoort gaat de rotonde De Nieuwe Poort, die al jaren voor onveilige situaties zorgt, compleet op de schop gooien. Hoeveel dat gaat kosten is nog niet bekend, maar de schattingen zijn flink: tussen de 30 en 40 miljoen.

De gemeenteraad stemde gisteravond in met een nieuw onderzoek naar de rotonde. Dit onderzoek gaat 350.000 ton kosten en moet inzicht bieden in wat er allemaal aan de rotonde moet gebeuren. “Aan de rotonde zijn zeker aanpassingen nodig”, bevestigt een woordvoerder van de gemeente. “Deze zijn vooral nodig omdat er plannen zijn voor een nieuwe woonwijk naast de rotonde. Daardoor wordt het verkeersknooppunt alleen nog maar drukker. We willen met de aanpassingen onveilige situaties in de toekomst voorkomen.”

Royal Haskoning DHV deed al eerder onderzoek

Eerder deed Royal Haskoning DHV al onderzoek naar de rotonde. Het ingenieursbureau zette zes oplossingen op papier, waarvan vier door de gemeenteraadsleden als ontoereikend zijn verklaart en worden geschrapt. De andere oplossingen zouden nog onvoldoende inzicht bieden en daardoor moet er nu nieuw onderzoek worden gedaan. In dit onderzoek moet een duidelijker beeld ontstaan van de bouwkosten, fasering en risico. De uitkomsten van dit onderzoek moeten in de loop van 2018 worden gepresenteerd.

Eerder al sluis en verkeerslichten geplaatst voor veiligheid rotonde

De Nieuwe Poort is een vrij nieuwe rotonde, hij ligt er pas tien jaar. Het is een eenbaansrotonde met vijf op- en afritten. Fietsers kunnen hem, over een vrijliggend pad, zowel links- als rechtsom nemen. Onder de rotonde ligt een tunnelbak van één strook per rijrichting, waar doorgaand verkeer de stad in en uit wordt geleid. Het vormt een van de belangrijkste toegangen tot het centrum. Om de rotonde ligt een bioscoop, winkels en eetgelegenheden. Het is dus een druk verkeersplein. Volgens het Algemeen Dagblad rijden er op een gemiddelde zaterdagmiddag 1500 auto’s en bijna 9000 fietsers overheen. Door de verwachte groei van de stad en de bouw van de nieuwe woonwijk, moet dat de komende jaren alleen nog maar meer worden.

De afgelopen jaren zijn er al korte termijn aanpassingen gedaan om de rotonde veiliger te maken. Zo kwamen er  voorsorteervakken voor afslaand verkeer en verkeerslichten voor fiets- en voetgangers. Voor de lange termijn is een ingrijpende aanpak noodzakelijk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels