nieuws

Capaciteitsprobleem Rijkswaterstaat nekt versnelde verbreding N50

infra Premium 2732

Capaciteitsprobleem Rijkswaterstaat nekt versnelde verbreding N50

Minister Cora van Nieuwenhuizen weigert de N50 bij Kampen eerder te verbreden. De ‘dodenweg’ aanpakken voor 2023 gaat volgens haar namelijk ten koste van andere projecten.

Niet alleen bouwbedrijven kampen met personeelstekorten, ook Rijkswaterstaat begint er last van te hebben. In elk geval is er onvoldoende capaciteit om projecten naar voren te halen, zo blijkt uit antwoorden van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen.

Dolgraag wil Overijssel de N50 tussen Kampen en Kampen Zuid verbreden, maar de provincie wil maar geen groen licht krijgen van Rijkswaterstaat. Bij gebrek aan “realisatiekracht” kan de N50 op zijn vroegst in 2023 onder handen worden genomen.

“Dat is natuurlijk niet aanvaardbaar”, verklaarde gedeputeerde Bert Boerman eerder deze maand in de Stentor, “er ligt hiervoor veel geld klaar”, en hij riep alle partijen op een lobby te starten in Den Haag.

Die lobby kwam op gang. Kamerleden van het CDA en de ChristenUnie stelden schriftelijke Kamervragen aan de minister. Zij kan echter weinig voor de N50 betekenen en dat komt misschien ook wel een beetje door de regio zelf.

N50 geen knelpunt

Door een aangenomen motie van de VVD is de opknapbeurt namelijk niet langer uitsluitend goed voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de doorstroming. Voor die wens stelde de minister vijf miljoen euro extra beschikbaar.

Nu juist dat ‘doorstromingscadeautje’ van het Rijk staat vervroegde verbreding in de weg. In het rijtje van de grootste, infrastructurele knelpunten (doorstromingstechnisch gezien) van Nederland komt de N50 namelijk niet voor.

En dus rest er voor Overijssel voorlopig niets anders dan achterin de rij aansluiten. Geld of niet, minister Van Nieuwenhuizen weigert dit project naar voren te halen. Rijkswaterstaat heeft de handen namelijk al vol aan de lopende projecten.

“Ik geef er de voorkeur aan de beschikbare personele capaciteit niet in te zetten voor een verdere versnelling ten koste van het reeds lopende MIRT-programma.”

 

Reageer op dit artikel