nieuws

Achter gordijn van luchtbellen en plastic ballonnen slaat Van Oord monopalen stilletjes de bodem in

infra 2057

Achter gordijn van luchtbellen en plastic ballonnen slaat Van Oord monopalen stilletjes de bodem in

Heftschip de Svanen van Van Oord is klaar met het slaan van 60 monopiles voor windpark Arkona in het Duitse deel van de Oostzee. Daarbij werd zoveel mogelijk rekening gehouden met flora en fauna in het gebied.

Bij het inbrengen van de monopiles zijn veel maatregelen genomen om geluidsoverlast voor het zeeleven te voorkomen. Zo werden Hydro Sound Dampers rondom de palen toegepast. Dat zijn netten met elastische ballonneen en speciale PE-schuimelementen die als een ruime mantel om de paal worden getrokken en het hei-geluid onderscheppen. De Hydro Sound Damper is ontwikkeld door de TU Braunschweig in Duitsland en voor het eerst als proef toegepast bij het Britse offshore-windpark London Array in 2012. Voor Van Oord was project Arkona de eerste keer dat het de HDS toepaste.

Omhoog dwarrelende luchtbelletjes breken het hei-geluid

Daarnaast gebruikte de offshore-aannemer bij de installatie van het windpark in het Duitse deel van de Oostzee  bellenschermen. Vanaf de zeebodem werden rondom de voet van de monopaal schermen van luchtbellen opgelaten. Ook die breken het geluid dat bij het inheien ontstaat.

Speciale geluidspulsen houden dieren tijdelijk uit de buurt

Een derde maatregel die Van Oord nam was de inzet van de FaunaGuard. Dat is een zelf ontwikkeld systeem waarmee dieren vooraf gaand aan de heiwerkzaamheden schrik wordt aangejaagd, zodat ze  uit de buurt blijven. Op die manier kan gehoorschade bij bijvoorbeeld bruinvissen worden voorkomen. Het systeem is ontwikkeld samen met onderzoekers van onder andere dierentuin Blijdorp. Voor schildpadden, bruinvissen, dolfijnen en andere zeedieren worden andere  geluidssignalen afgestemd op hun specifieke voor- en afkeuren.

Nu de transitiestukken nog

Offshore windpark Arkona krijgt een vermogen van in totaal 385 MW en moet in 2019 compleet operationeel zijn. Het levert dan energie aan zo’n 400.000 huishoudens. Het Duitse E.ON en het Noorse Statoil zijn de twee aandeelhouders van het park. Van Oord heeft van E.ON de opdracht gekregen voor het transport en de installatie van de monopalen en  de transitiestukken. Met het plaatsen van de transitiestukken is Van Oord nog volop bezig.

Kraanschip De Svanen is in 1991 door Ballast Nedam gebouwd voor de bouw van de Storebeltbrug in Denemarken.  De jaren daarna werd het schip ingezet bij de bouw van een grote brug in Canada en de brug tussen Zweden en Denemarken over de Sont. Sindsdien is ze vooral ingezet voor de bouw van offshore-windparken. Bij de overname van de offshore-winddivisie van Ballast Nedam door Van Oord in 2014 werd de Rotterdamse baggeraar eigenaar van het karakteristieke hefschip met het profiel van een zwaan, waarnaar de Deense naam verwijst. Met een hijsvermogen van 8700 ton met één kraan, behoort de Svanen behoort tot de top drie van de kraanschepen ter wereld.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels