nieuws

Voetje voor voetje schuift BAM de rotonde naar zijn plek

infra 2042

Voetje voor voetje schuift BAM de rotonde naar zijn plek

Met vier strandjacks en een serie vijzels hebben Mammoet en BAM een rotonde voor de nieuwe rondweg van Gemert over veertig meter verschoven van de bouwplaats naar zijn uiteindelijke bestemming. Geen goedkope oplossing, maar de hinder voor de omgeving is minimaal. Binnen 48 uur kan iedereen weer zijn vertrouwde route gebruiken.

Voor de opvallende oplossing koos de aannemer om het verkeer tussen Gemert en Boekel zo min te verstoren. Bij twee andere rotondes voor de noordelijke randweg die BAM voor hetzelfde project bouwde speelde dat probleem niet. Daar konden de rotondes gewoon op locatie worden gestort.

Drukken en trekken tegelijk

Omwille van de schuifoperatie moest de rotonde in de Handelseweg twee keer zo zwaar worden uitgevoerd met 500 kuub beton en tonnen wapening. Mammoet trok er met vier 75 tons strandjacks aan. De eerste helft van het tracé werd er ook nog gedrukt met vijzels aan de achterkant. Dat was volgens projectleider Rob Leenders van BAM Infra nodig om de weerstand van de onderbekisting te overwinnen.

Toen de rotonde halverwege was, waren alle betonplexplaten van de kist verwijderd en was er minder kracht nodig om de constructie in beweging te houden. De rotonde schoof over zware stalen HEA-profielen die op stelcomplaten waren geplaatst. Teflonspray zorgde voor smering en hield de wrijving beperkt. De rotonde duwde tijdens de schuifoperatie brekerzand voor zich uit, waar hij nu op ligt. Maar het ontwerp is dusdanig dat hij op de zes achtergebleven HEA-profielen stabiel kan blijven liggen.

De operatie ging vanmorgen vroeg om 3.00 uur van start en was elf uur later rond 13.00 uur afgerond. Op de tribunes die BAM had opgesteld zaten op een geven moment meer dan vijfhonderd mensen om het spektakel te aanschouwen. Tunnels en viaducten worden wel vaker ingeschoven, maar voor rotondes is het volgens BAM een primeur. Misschien wel een wereldprimeur. Wat Leenders betreft is de methode voor herhaling vatbaar.

“Maar niet bij elke rotonde natuurlijk. Het moet wel nut hebben in de zin van dat je er hinder mee tegengaat, waarmee je bij een aanbesteding bijvoorbeeld emvi-punten kunt scoren. Wat de meerkosten zijn voor de schuifrotonde ten opzichte van een gewone rotonde kan Leenders niet precies zeggen. “De calculatie moet voor een deel nog plaatsvinden. Vergeet niet dat het aanleggen van een bypass ook geld kost. Met 20% extra ben je er niet.  Een factor twee komt dichter in de buurt.”

Eerste 3d geprinte brug ter wereld

In het werk aan de Noord-Om paste BAM meer noviteiten toe. De opvallendste is de bouw van een  3D geprinte brug voor fietsers en voetgangers. De segmenten daarvan werden vlak voor de zomer gefabriceerd op de printer van de TU Eindhoven. Na de bouwvak zijn de elementen gekanteld en verlijmd met epoxyhars terwijl voorspanstrengen in de holle ruimten de elementen stevig naar elkaar toe trokken.

 

 

Twee weken terug was alles uitgehard en kon de brug op zijn plek worden getakeld boven de gereconstrueerde Peelse Loop. Daarna bracht BAM de slijtlaag en de stalen leuning aan. Het krappe engineerings- en testtraject dit voorjaar maakte het niet meer mogelijk om ook de leuning mee te printen. Hoewel alle betrokkenen ervan overtuigd zijn dat constructie-technisch gemakkelijk kan. Bij de bezwijktests in het lab van de TUE bleek er nog heel veel reserve in de constructie te zitten.

Slankheidsrecord dankzij inklemming

Een derde innovatie in de Noord-Om is een composietbrug met een vrije overspanning van zo’n 34 meter. Producent FiberCore bouwde wel vaker bruggen van indrukwekkende afmetingen. In Nederland maar ook daar buiten en inmiddels in ongeveer alle verkeersklassen.  Doordat de brug voor de Noord-Om werd ingeklemd vestigde het bedrijf een nieuw record als het gaat om slankheid.  Fietsers die over de brug rijden maken eerst nog een slinger voordat ze de veel bescheidener 3D geprinte brug nemen over de Peelse Loop. Daarbij zien ze de geprinte brug eerst van de zijkant. Net als de randen op het dek, laat de brug daar zijn bijzondere wordingsgeschiedenis zien. Leenders: “We hebben daar namelijk geen slijtlaag aangebracht. De afvoer van regenwater gaat via geultjes die open en bloot het bijzondere maakproces laten zien.” Voor wie de subtiliteiten mocht missen plaatst BAM binnenkort nog een informatiepaneel bij de brug.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels