nieuws

Rondje grote steden met 1200 km per uur: Het kan ooit met de hyperloop

infra Premium 1683

Rondje grote steden met 1200 km per uur: Het kan ooit met de hyperloop

Voor een testtraject van 5 kilometer hyperloop zijn in Nederland volop mogelijkheden. Dat heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) de Tweede Kamer laten weten op de valreep van Rutte II. De magneetzweefbaan kan in de toekomst reizigers en goederen met een snelheid tot 1200 kilometer per uur door een vacuümbuis vervoeren.

Nederland zou de supersnelle magneettrein willen laten rijden tussen Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad. Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One wil helpen bij het uitwerken van de voorstellen. Het idee voor een capsule die dankzij lage luchtweerstand hoge snelheden bereikt, komt van Elon Musk, de man achter betalingsdienst PayPal en autobouwer Tesla.

Superschoon en supersnel

Een hyperloop maakt gebruik van bijna-vacuüm buizen. Deze buizen vormen een magneetzweefbaan, waarin capsules met passagiers en/of goederen met een maximumsnelheid van circa 1200 kilometer per uur kunnen reizen. Aandrijving van de magneetzweefbaan geschiedt door een elektrische motor.

Voorlopig moeten tests meer duidelijkheid geven over de commerciële haalbaarheid van een hyperloop. Een door TNO opgesteld rapport stelt voor een testtraject van in totaal vijf kilometer aan te leggen waarin wordt onderzocht hoe hoge snelheidswissels, voertuigen en stations het beste ontworpen kunnen worden.

Kan het veilig en comfortabel?

Ook moet blijken of het systeem voldoende veiligheid, capaciteit en comfort kan bieden en hoe de kosten zich zullen ontwikkelen. Het is verder belangrijk dat de standaardisering, samenwerking en certificering ook op Europees niveau goed op orde is. Het is te vroeg om in dit stadium al over commerciële trajecten in Nederland te besluiten, aldus het onderliggende TNO-rapport.
Het bedrijf is overigens niet de enige die aan de hyperloop werkt. Het Delftse studentenbedrijf HARDT bijvoorbeeld wil, met steun van het ministerie en de Nederlandse Spoorwegen, een testbaan aanleggen in Flevoland. Ook BAM werkt mee aan dat initiatief.

Reageer op dit artikel