nieuws

Plug & forget sensoren in wegdek melden wanneer zout strooien écht nodig is

infra 1310

Plug & forget sensoren in wegdek melden wanneer zout strooien écht nodig is

BAM Infra experimenteert met sensoren in het wegdek die gevoed worden door ongebruikte Wifi en GSM- signalen. De plug & forget elektronica voorspellen nauwkeurig wanneer er gestrooid moet worden.

De eerste sensor is vorige week geplaatst en stuurt sindsdien elk kwartier de temperatuur van het wegdek door. Dat gebeurt met een nauwkeurigheid van een kwart graad. Gecombineerd met weersverwachting maakt het de wegbeheerder heel gemakkelijk om te bepalen waar en wanneer hij moet uitrukken met strooiwagens. Visuele inspecties zijn daardoor overbodig. Bovendien hoeft er  alleen gestrooid waar het echt nodig is. In november worden in de Amsterdamse haven nog eens tien sensoren geplaatst.

Onderhoud en beheer worden veel simpeler met sensoren in wegdek

De opvallende techniek is ontwikkeld door BAM Infra in nauwe samenwerking met T-Mobile en sensorontwikkelaar Nowi. De drie partijen hebben plannen om ook anderssoortige sensoren in wegdekken op te nemen. De data die ze verzamelen maakt het beheer en onderhoud veel gemakkelijker.

Duizenden sensoren in het wegdek stoppen en vervangen van de batterijen zou immers een enorme kostenpost opleveren

Een cruciaal ingrediënt voor de techniek is het nieuwe, landelijk dekkende Narrow Band IoT netwerk van T-Mobile. Sensoren wisselen hiermee data uit met een heel laag stroomverbruik en vanaf de meest ontoegankelijke plekken, zoals in het wegdek.
De Nederlandse sensorontwikkelaar Nowi is verantwoordelijk voor de innovatieve manier waarmee de sensoren worden gevoed. Ze zijn namelijk niet aangesloten op het stroomnetwerk en ook niet uitgerust met een batterij.
Duizenden sensoren in het wegdek stoppen en vervangen van de batterijen zou immers  een enorme kostenpost opleveren.  De sensoren van Nowi  ondervangen dat probleem door zich te voeden via de ongebruikte signalen van WiFi, 4G en GSM. ‘Plug & forget’, noemen ze dat bij de Delftse startup.
De sensoren worden in het bestaande wegdek aangebracht in een geboord gat met een diameter van 8,5 centimeter. Om de sensor te beschermen, ontwikkelde BAM een speciaal kunsthars.

Om de sensoren in het wegdek te beschermen, ontwikkelde BAM een speciaal kunsthars.

De winst van gericht en efficiënt strooien reikt volgens een woordvoerder van BAM veel verder dan het besparen van zout. Strooizout is een beruchte vervuiler van bermen, sloten en plassen. Maar het is ook schadelijk voor het asfalt en verkort de levensduur ervan.
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels