nieuws

Parijs grootste bouwput van Europa door immens metroproject

infra 2617

Parijs grootste bouwput van Europa door immens metroproject

200 kilometer nieuwe metrolijn, 68 nieuwe stations, dagelijks 2 miljoen passagiers, 4.000 bouwmedewerkers en 37 architecten. Daar zorgt de nieuwe Grand Paris Express voor. De eerste tekenen van de bouw van het grootste mobiliteitsproject van Europa zijn sinds kort zichtbaar.

Al jaren wordt er gesproken over de aanleg van een nieuw metrotraject rondom Parijs, dat de buitenwijken met elkaar moet gaan verbinden. De stad wordt namelijk steeds voller en om de druk te verlichten, zijn nieuwe verbindingen noodzakelijk. De Grand Paris Express moet de mobiliteitsstromen in Parijs gaan veranderen. Nu reizen bewoners van de buitenwijken namelijk allemaal nog via het centrum, om aan de andere kant van de stad te kunnen komen. Straks kunnen ze via de nieuwe lijnen 14,15, 16, 17 en 18 direct naar een andere buitenwijk reizen. “Het is geweldig hoeveel tijd inwoners van de buitenwijken via dit nieuwe traject straks kunnen besparen”, zegt Stéphane Kirkland, city executieve van Arcadis.

Bij elk nieuw station ontstaat een project op zich

Arcadis is een van de hoofdrolspelers van het immense project. Het advies- en ingenieursbureau is aangesteld als supervisor en verzorgt het project- program- en contractmanagement en geeft daarnaast ook technische adviezen en globale ondersteuning. Zelfs voor een wereldspeler als Arcadis, is het 17-jaar durende project een van enorme omvang.

“De Grand Paris Express is een van de grootste mobiliteitsprojecten van de wereld”, stelt Kirkland. “Het project zorgt namelijk voor veel meer dan alleen een paar nieuwe metrolijnen en stations in de stad. De Grand Paris Express staat voor de verdere ontwikkeling van Parijs. Rondom de nieuwe stations, ontstaan compleet nieuwe wijken. Bedrijven willen zich er vestingen, hotelketens zien grote potentie, maar er worden ook nieuwe woningen gebouwd en voorzieningen neergezet. Bij elk nieuw station, ontstaat een project op zich.”

Bouw van lijn 15

De bouw van lijn 15 is kortgeleden van start gegaan. Dit is de grootste nieuwe lijn die in een rondje rondom Parijs moet gaan lopen. De planning is dat deze in 2022 klaar is. Met de bouw van lijn 14 is al eerder begonnen. Dit is de enige lijn waarover Arcadis geen supervisie voert. Het is de bedoeling dat het gehele project in 2030 af is.

De nieuwe metrolijnen en hoe ze moeten gaan lopen.

Kosten van het project

Net als de grootte van het project, zijn ook de kosten enorm: deze zullen tussen de 28 en 35 miljard euro bedragen. Deels wordt het metrotraject gefinancierd uit lokale belastingen. Jaarlijks wordt daar zo’n 600 miljoen euro uit verwacht. Daarnaast heeft opdrachtgever Société du Grand Paris (SGP) nog een lening van de EU gekregen voor  het project. Ook worden er nog opbrengsten verwacht uit de verkoop van het datalinksysteem dat in de metrotreinen wordt aangelegd.

Binnenkort meer over de Grand Paris Express in Cobouw.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels