nieuws

BAM krijgt aanpassing N18 definitief gegund

infra 13

BAM krijgt aanpassing N18 definitief gegund

BAM gaat de N18 tussen Varsseveld en Groenlo aanpassen. Het traject wordt veiliger gemaakt en de doorstroming wordt verbeterd.

Dit maakte opdrachtgever Rijkswaterstaat onlangs bekend.

De werkzaamheden bestaan onder meer uit verbreding van de N18, aanpassing van kruispunten en de aanleg van fietstunnels en parallelwegen.

Duurzame materialen

De bouwer maakt gebruik van beton dat met 42 procent CO2-uitstootvermindering is geproduceerd. Het duurzame beton wordt onder andere gebruikt voor de aanleg van fietstunnels. Ook past het biobased hout toe in fietsparkeervoorzieningen en geluidsschermen.

De inzet van duurzame materialen was een belangrijk onderdeel van de aanbesteding, aldus Rijkswaterstaat. “Rijkswaterstaat wil laten zien dat het toepassen van duurzame materialen technisch gezien zeer goed mogelijk is én leidt tot milieuwinst”.

‘Veiligheid en leefbaarheid moet omhoog’

De opdracht van BAM is onderdeel van de vernieuwing van de N18 tussen Enschede en Varsseveld; ‘de Nieuwe Twenteroute’.

“De veiligheid en leefbaarheid van de N18 moet omhoog. De discussie speelt al sinds de jaren zeventig. Sindsdien is het probleem groter geworden, omdat er meer auto’s zijn bijgekomen. Met alle gevolgen van dien”, aldus woordvoerder Thijs Scheres van Rijkswaterstaat.

Totale kosten: 320 miljoen euro

In de tweede helft van 2018 moet de Nieuwe Twenteroute klaar zijn. Het project is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, de provincies Gelderland en Overijssel, en de gemeenten, regio’s en waterschappen in de Achterhoek en Twente.

BAM start na de zomer met zijn werkzaamheden. Voor dit deelproject is een jaar uitgetrokken. De projectsom bedraagt ruim 9,5 miljoen euro.

De totale kosten voor de Nieuwe Twenteroute is naar verluidt 320 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels