nieuws

Proefbelasten van 3d geprinte ligger voor autobrug

infra Premium 2109

Proefbelasten van 3d geprinte ligger voor autobrug

In Blauwestad bij Groningen komt een 3D geprinte brug te liggen voor auto’s. Een proefligger op schaal 1 op 3 wordt nu aan proefbelastingen onderworpen.

Het gaat om de eerste geprinte autobrug ter wereld, aldus projectleider Dil Tirimanna van FDN Engineering & Consultancy uit Amsterdam. Een fiets- en voetgangersbrug van geprint beton rolde vorig jaar in Spanje al uit de printer. BAM legt binnenkort in het Brabantse Gemert een fietsbrug op zijn plek. Die is samengesteld uit elementen afkomstig van de betonprinter rolden van de TU Eindhoven, die met voorspankabels worden verbonden.

Ook de brug in Blauwestad komt van de printer van de TU Eindhoven. De proefligger  is met een  lengte van 3,30 meter een factor drie kleiner dan het origineel. Niet alleen het brugdek en de leuningen, maar ook de fundering wordt opgebouwd uit geprinte onderdelen.

In de nieuwe brug komen acht liggers van elk tien meter lengte naast elkaar te liggen. Ze zijn in een boogvorm gemaakt, waardoor de krachten naar de fundering worden afgeleid. Op de bovenkant wordt een laag asfalt gelegd.

Doorgaan tot beton gaat scheuren

De proefbrug wordt straks met zware trucks getest. ,,Als het allemaal goed uitpakt, maken we vervolgens een geprinte brug van 20 meter lengte. We verwachten dat deze boogconstructie veel kan hebben. De proefligger wordt met een gewicht van zo’n vier ton belast. Daarvoor worden zes betonplaten van elk 1.300 kg op de ligger gelegd. ,,Zo nodig gebruiken we meer. We gaan door totdat het geprinte beton scheuren vertoont of vervormt.”

Een onderzoek naar de materiaalkwaliteit is de volgende stap voor FDN Engineering & Consultancy. ,,We willen het liefst ultrahogesterktebeton (USHB) voor dergelijke bruggen gebruiken, maar dat lukt nu nog niet. Vandaar dat we beton in een iets lagere kwaliteit gebruiken”, vertelt Tirimanna.

Reageer op dit artikel