nieuws

Topdrukte op het spoor: dat vereist rails in topconditie

infra 1631

Topdrukte op het spoor: dat vereist rails in topconditie

Komend jaar rijden een recordaantal treinen. In 2018 verwacht ProRail uit te komen op 160 miljoen treinkilometers. Topdrukte op het spoor betekent ook dat de rails en stations in topconditie moeten zijn. Spoorbouwers hebben er de handen vol aan.

ProRail heeft deze week de verdeling bekendgemaakt van de ruim 7000 kilometer spoor en ruim vierhonderd stations over ruim veertig reizigers- en goederenvervoerders. De dienstregeling gaat 10 december in en gaat uit van 160 miljoen treinkilometers. In 2004 was dit nog 129 miljoen.

Elke 10 minuten

Voor het eerst rijdt elke tien minuten ene trein tussen Amsterdam en Eindhoven. Ook het goederenvervoer op het spoor zit weer in de lift. ProRail staat onder grote druk om goede prestaties te leveren en erkent dat daarbij een goede relatie met de spoorbouwers bittere noodzaak is. Afgelopen tijd is veel tijd en energie gestoken in het verbeteren van de relatie.

Afgelopen voorjaar werden ook extra afspraken gemaakt over anders omgaan met het slijpen van spoorstaven. Tegelijk is afgesproken onderhoud langer vooruit te plannen en meer ruimte te geven voor technische innovaties. Rond Amsterdam staat een record aantal nieuwe projecten op stapel.

82 infra-verstoringen

Vorig jaar hebben zich op het spoor in totaal 104 verstoringen en incidenten voorgedaan die ” zeer veel hinder” voor treinreizigers opleverden. Problemen met de infrastructuur zorgden vorig jaar in de meeste gevallen (82) voor de hinder.
Het gaat dan bijvoorbeeld om de problemen met spoorstaven op de Moerdijkbrug of de moeilijkheden met de brandblusinstallatie in de Barendrechttunnel. Er is niet een hoofdoorzaak aan te wijzen voor grote infragerelateerde verstoringen.
Dat blijkt uit de eerste gezamenlijke jaarrapportage verstoringen van de NS en ProRail en wijken niet af van vorig jaar.

Veiligheid spoorwerkers

Over het nieuwe veiligheidsregime voor spoorwerkers wordt nog volop gesteggeld, maar het is de bedoeling de regels te versoepelen zodat niet altijd al het treinverkeer wordt stilgelegd tijdens werkzaamheden.

Om de groei van het treinverkeer te faciliteren, heeft ProRail al verschillende grote spoorprojecten opgeleverd. 

Er zijn nieuwe stations en de doorstroming van het treinverkeer is sterk verbeterd. Volgens de spoorbeheerder zijn er wel meer investeringen in infrastructuur en innovaties nodig om ook in de toekomst de groei van het treinverkeer te kunnen blijven faciliteren.

 

Maar afgelopen periode is ook enorm veel gebeurd. Afgelopen weken werden de rails op de Moerdijkbrug vernieuwd door Strukton en werd ook het spoor bij Zwolle aangepakt. Ook in Assen, Groningen en Friesland, Arnhem en Amersfoort zijn sporen en stations aangepast om meer treinverkeer mogelijk te maken.

Een overzicht:

  • Tussen Amsterdam en Utrecht is ruim 30 kilometer spoor verdubbeld. Er zijn meer dan 30 onderdoorgangen op dit traject en geen overwegen meer. De Schipholspoorboog is gebouwd en treinen kunnen bij Amsterdam Bijlmer-Arena via hogesnelheidswissels op volle snelheid in- en uitvoegen op het traject naar Utrecht. Bij Breukelen is een grote fly-over gebouwd voor de spooraftakking richting Woerden. Ook stations op het traject zijn aangepast. Zoals bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer-Arena en het verplaatste station Breukelen.
  • Op station Utrecht is een compleet nieuwe terminal gebouwd die is voorbereid op een flink groeiend aantal reizigers. Ook het emplacement is stevig onder handen genomen. De sporen liggen  in rechte banen en van de 186 wissels zijn er nog 60 over. Treinen hoeven niet meer op elkaar te wachten om het station in en uit te rijden. Station Utrecht kan nu 150 treinen per uur verwerken: een toename van 50 treinen per uur.
  • Tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Boxtel en Eindhoven kruist het wegverkeer alleen nog via ongelijkvloerse kruisingen en tunnels. En tussen Utrecht en Boxtel verminderen we het aantal overwegen tot 15 in 2026. Om ruimte voor het goederenvervoer te creëren wordt bij Meteren een goederenboog gebouwd, die vanaf de Betuweroute toegang biedt op het spoor richting het Zuiden.
  • Rond station Den Bosch zijn de sporen ook vernieuwd en beter neergelegd. Ook daar kreeg het emplacement een grote vernieuwing zodat treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught komt er een vierde spoor bij en in Vught komt het spoor verdiept te liggen. Onder het spoor door komen twee verkeerstunnels. Het werk in Vught start naar verwachting rond 2021.
  • Station Eindhoven is verbouwd en heeft een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage gekregen. In de passage zijn extra trappen, roltrappen en liften aangebracht. Het station kan nu het dubbele aantal reizigers verwerken. Ook het emplacement richting Boxtel (Westzijde) wordt aangepakt en voorbereid op meer treinen per uur.
  • ProRail verdubbelde het spoor richting Schiphol over acht kilometer, van twee naar vier sporen. Er zijn nieuwe spoorviaducten en station Amsterdam Rai kreeg een extra perron. Voor de bereikbaarheid van Schiphol staan komende jaren ook ingrijpender maatregelen op stapel.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels