nieuws

Strukton start met herstel spoorconstructie Moerdijkbrug

infra Premium 2337

Strukton start met herstel spoorconstructie Moerdijkbrug

Strukton start vandaag met het vervangen van de spoorconstructie van de Moerdijkbrug. De belangrijke noord-zuidverbinding over het Hollandsch Diep is daardoor tot en met 11 augustus dicht.

Volgens spoorbeheerder ProRail betreft het een complexe klus omdat die in relatief korte tijd klaar moet zijn. Begonnen wordt met het verwijderen van de oude spoorstaven. Dat is een lastig karwei omdat het spoor is ingegoten en vastzit met een soort lijm.

De nieuwe spoorstaven die worden aangebracht, zijn met 120 meter langer dan de oude. “Die gebruiken we om zo min mogelijk spoorstaven met elkaar te hoeven verbinden. Deze verbindingen zijn immers zwakke punten die de kans op storingen vergroten”, aldus ProRail. Tegelijk met het werk wordt bij Lage Zwaluwe een groot deel van de sporen, inclusief ballast en dwarsliggers vervangen.

Eerder onderhoud niet goed uitgevoerd

Het spoor op de brug werd in 2003 ook al eens vervangen. Tussen 2014 en 2015 had groot onderhoud plaats aan de constructie, maar dat werd niet goed uitgevoerd. Er ontstonden haarscheurtjes. Vorig jaar vonden daarom spoedreparaties plaats, met veel hinder voor reizigers en het goederenvervoer. Dagelijks gaan 75.000 treinpassagiers de brug over en passeren gemiddeld 75 goederentreinen.

Er zijn drie Moerdijkbruggen over het Hollandsch Diep: de brug voor het wegverkeer (uit 1978), de spoorburg (1955) en de spoorburg voor hogesnelheidstreinen (2005). De eerste spoorbrug dateerde van 1872 en werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers grotendeels vernield.

De hsl-brug blijft de komende weken gewoon open voor intercity’s tussen Rotterdam en Breda.

Reageer op dit artikel