nieuws

‘Zwaan kleef aan’ bij tender stokoud tracé N200

infra Premium 3122

‘Zwaan kleef aan’ bij tender stokoud tracé N200

Het project begon met het bundelen van het wegwerk voor de N200 met de vervanging van de gietijzeren waterleiding uit 1853. Al snel was ‘zwaan, kleef aan’ van opdrachtgevers die hun kans schoon zagen. “Als we alles achter elkaar uitvoeren, zijn we 5 jaar bezig.”

De N200 ligt op het stokoude tracé dat Amsterdam met Haarlem verbindt. Eeuwenlang voeren de trekschepen langs deze plek.

Op precies dezelfde 7 kilometer reden vanaf 1838 de eerste stoomtreinen over het eerste spoorlijn van Nederland. Nu is de N200 een ietwat saaie autoweg die op de ring van Amsterdam aansluit en aan een grondige opknapbeurt toe is.

Gietijzeren waterleiding

“Inmiddels is de N200 een drukke weg waar dagelijks 35.000 voertuigen passeren. Hinder is onvermijdelijk bij zo’n complexe opgave, maar door de werkzaamheden te bundelen beperkt de overlast zich tot ruim anderhalf jaar, in plaats van 5 jaar. Dat vergt wel veel van de marktpartij die deze klus gaat doen”, licht omgevingsmanager Alexander de Baar namens de opdrachtgever toe.

Niet toevallig ligt namelijk ook de allereerste waterleiding langs het tracé dat het schone duinwater vervoert naar Amsterdam. De originele gietijzeren leiding is nog altijd in gebruik, maar na ruim 165 jaar trouwe dienst eveneens aan vervanging toe.

Stichting Waternet was daarom al een tijdje in overleg met Rijkswaterstaat om die twee bouwprojecten gelijktijdig uit te voeren. Maar ja, als de boel dan toch overhoop gaat, kan meteen de Seineweg tot aan de A10 worden heringericht tot stedelijke weg en de Boezembrug worden vervangen en passant meteen een ecopassage worden aangelegd.

Orde in de chaos

De nieuwe N200 is dan ook uitgegroeid tot een samenwerking tussen Amsterdam, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Rijkswaterstaat. Waternet treedt op als opdrachtgever en doet het projectmanagement zodat de markt een aanspreekpunt heeft. De uitwerking in BIM moet orde in de chaos scheppen en zal duidelijk maken waar zich knelpunten aftekenen.

Het is dan ook niet verrassend dat die raakvlakken en afstemming tussen de verschillende bouwdiscipines bovenaan de risicolijst staan tijdens de uitvoering. Maar ook de planning staat onder grote druk. Eerder deze maand zocht de opdrachtgever de markt op om de planning voor te leggen en een toelichting te geven op de tenderprocedure. Ruim 40 personen van 18 marktpartijen toonden interesse.

Balanceren tussen partijen

“Het is lastig om een evenwicht te vinden tussen speelruimte voor de markt en afspraken met de omgeving. Die belangen zijn deels strijdig. Toch willen we deze opdracht via een d&c-contract in de markt zetten en ruimte geven in de werkvolgorde en logistiek. Samenwerking met de markt is net zo goed belangrijk als samenwerking tussen de opdrachtgevers. We zullen kennis en contacten zoveel mogelijk overdragen, maar zeker niet helemaal loslaten.”

Maximaal vier bouwpartijen worden op basis van ervaring en referentieprojecten geselecteerd om de dialoogfase aan te gaan. Kwaliteit zal de doorslag geven boven de prijs bij de gunning. Daarbij zijn punten te verdienen met een risicobeheersplan, beperking van de hinder en de CO2-lader. De Baar verwacht de opdracht begin volgend jaar te kunnen gunnen.

In de tijdsklem

Want ook de uitvoering zit in een strakke tijdsklem tussen april 2018 en de bouwvak van 2019. “Aan de ene kant wringen de werkzaamheden van het HOV-Westtangent  en aan de andere kant willen we zo min mogelijk overlappen met de uitvoering van de Zuidasdok.” Het wegwerk moet dan ook voor de bouwvak van 2019 afgerond zijn, maar de randwerkzaamheden kunnen nog tot eind dat jaar doorlopen.


Reconstructie N200

  • Gedelegeerd opdrachtgever: Waternet
  • Contractvorm: d&c
  • Contractwaarde: 35 miljoen euro
  • Aantal partijen dialoog: 4
  • Gunning: begin 2018
  • Start uitvoering: april 2018
  • Oplevering: eind 2019

 

Reageer op dit artikel