nieuws

Rotterdam heeft primeur met eerste Nederlandse fietslift

infra 2204

Rotterdam heeft primeur met eerste Nederlandse fietslift

Rotterdam heeft de primeur van Nederlands eerste fietslift. De geautomatiseerde stallingstoren FietsDock moet de oplossing bieden voor lukraak geparkeerde fietsen bij veel trein- en metrostations. Hij bespaart bovendien ruimte.

Na anderhalve maand bouwen is het FietsDock bij metrostation Meijersplein bijna klaar, volgende week kunnen de eerste fietsen erin. De werking is eenvoudig: fietsers zetten hun tweewieler in een lade achter een deurtje. “De techniek zorgt ervoor dat er altijd een lege lade beneden staat”, zegt Raymond van Wieren (FietsDock).

De geautomatiseerde aandrijving zorgt ervoor dat de fiets via een centrale liftschacht omhoog wordt verplaatst naar een leeg vak. Vergelijkbaar met de veelvuldig toegepaste laadsystemen voor magazijnstellingen. Het 10 meter hoge gebouwtje zelf bestaat uit een staalskelet, met golfplaten dak en houten gevelafwerking. Een betonplaat fungeert als fundering.

Ruimtebesparing bij stations

Opening van het FietsDock gebeurt door een pasje over een scanner te halen. Met een app op de telefoon kan het ook. Gebruik van de stalling kost 1,85 euro voor de eerste negen uur, daarna zijn de kosten 15 cent per uur. Opbergen van de fiets duurt volgens FietsDock maximaal 20 seconden. Ophalen kan soms langer duren, want brengen gaat voor ophalen. 
Achter elk deurtje kan het FietsDock dertien fietsen kwijt. Dat zorgt voor een forse ruimtebesparing bij het station. Voordeel van het systeem is verder dat eigenaars niet hoeven te vrezen voor diefstal of beschadiging. Bovendien kunnen ze andere spullen in de box achterlaten.

In de eerste FietsDock op het Meijersplein passen slechts 55 fietsen, op volgende locaties moeten er 117 kunnen.
De Rotterdamse Verkeersonderneming heeft het initiatief financieel ondersteund met een startsubsidie van 25 duizend euro. De rest financiert FietsDock zelf. Van Wieren: “We denken dit groot kan worden. Vooral bij mensen met dure e-bikes is er veel vraag naar veilige stallingen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels