nieuws

Bij hitte haperende bruggen Afsluitdijk: pompen en koel houden

infra 1538

Bij hitte haperende bruggen Afsluitdijk: pompen en koel houden

Minister Schultz is niet van plan om de bij hitte haperende bruggen in de Afsluitdijk eerder te vervangen door volledig nieuwe exemplaren. Wel wil ze in 2020 de stalen bovenbouw van de brug bij Kornwerderzand laten aanpakken. En koelen. Veel koelen.

Bruggen zijn soms net mensen. Als het warm is hebben ze verkoeling nodig. Vooral die bij de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. In en april en mei van dit jaar werd de hitte de brug twee keer te veel.

Na een brugdraaiing weigerde de brug in zijn eindstand terug te keren. Door de zonkracht en de hogere temperaturen was de bovenkant van de brug sterk opgewarmd. De onderkant van de brug koelde juist sterk af, omdat het water en de grond nog relatief koud waren. Dan krijg je vervorming. En dan sluit de brug niet meer.

Wat gaat u doen minister?

Het mag duidelijk zijn. De brug bij Kornwerderzand vertoonde de afgelopen maanden kuren. Gevolg? Files. En dat vindt de gemiddelde weggebruiker nooit leuk. In de regio was er ophef die vervolgens overwaaide naar de Tweede Kamer.

Minister Schultz breidt koelregiem uit

Kamerleden van de VVD en het CDA vragen zich af hoe dit toch kon gebeuren. En wordt het niet gewoon tijd om de bruggen in de Afsluitdijk te vervangen? Niet alleen de bovenbouw en de bewegingswerken, zoals voorzien is tussen 2023 en 2025, helemaal, inclusief funderingen. Niet na 2050. Eerder.

Schultz krijgt het er niet warm of koud van. Eerder vervangen? Niet nodig. Al moet ze het antwoord schuldig blijven op de vraag hoeveel storingen de bruggen tussen nu en 2050 nog zullen meemaken.

Uitgebreider koelregiem

De minister heeft een andere remedie, schrijft ze in reactie op de Kamervragen. Ze breidt het “koelregiem” uit. Eerder koelen, en langer, een volgens Schultz beproefde methode. Daarnaast is ze van plan om de stalen bovenbouw eerder aan te pakken. De inspecties en het reguliere onderhoud zal ze intensiveren. Ook wil ze de tandwielkast aanpassen en hydraulische installaties, kabels verleggen en spelingen in aandrijf- en loopwerksystemen corrigeren.

Eerder verving Rijkswaterstaat al het besturings- en bedieningssysteem en rij-ijzers (voegovergangen bij bruggen).

Bovenal nuanceert ze dat het voor de problemen in april en mei bijna een jaar lang goed ging met de kunstwerken. En wie denkt dat storingen aan bruggen helemaal kunnen worden uitgesloten, heeft het volgens Schultz mis.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels