nieuws

Kaagbaan verboden voor vliegtuigen

infra 1467

Kaagbaan verboden voor vliegtuigen

De Kaagbaan is verboden gebied voor vliegtuigen. Heijmans heeft 24/7 met 700 man negen weken vrij baan voor groot onderhoud. De nieuwe verlichting zit tegen en kost een week extra tijd. De aanpak is integraler dan ooit. Normaal landen de zwaarste Boeings met een kracht van 250 kilometer per uur op de 75 centimeter fundering met 20 centimeter asfalt.

Tien weken is de Kaagbaan het domein van bouwvakkers.

Kick-off met koffie

Elke ochtend komen de ploegen van Heijmans bij elkaar voor een ‘kick-off’ om met een bak koffie in de hand de planning en verwachte knelpunten van die dag door te praten. Nooit eerder is een groot onderhoud-operatie zo drastisch aangepakt en nooit eerder werkten zoveel disciplines naast elkaar.

Antiskid-laag stroever dan stroef

Projectleiders Derk Stolwijk (Schiphol) en John van der Lit (Heijmans) hebben de handen vol aan de riolering, verlichting, asfalt, markeringen en antiskid-laag. “Er is geen ruimte voor buffers in de strakke planning. Maar we hebben enorm geluk met het weer, waardoor we goed op schema lopen”, vertelt Van der Lit.

Een klein brandje in de Schipholtunnel legde meteen de aanvoer van asfalt voor uren plat. De achterstand is alweer ingehaald, maar dat soort onverwachte voorvallen geeft de kwetsbaarheid van het drukke gebied aan.

Vrachtplatform bereikbaar

Al twintig jaar werkt hij bijna non-stop in de bijzondere omgeving van Schiphol, waar bouwvakkers en vliegtuigen altijd op een steenworp afstand van elkaar opereren. Hoewel de Kaagbaan  ongebruikt is, moet het naastgelegen vrachtplatform wel constant bereikbaar blijven en kruisen vrachtvliegtuigen regelmatig het werk.

Het weer is hun grootste zorg, geven de projectleiders onafhankelijk van elkaar aan als hun toprisico. De negen weken tussen maart en mei zijn zorgvuldig gekozen. “Het vliegverkeer gebruikt de Kaagbaan vooral bij westenwind en die waait dit seizoen minder. Ook vorst kunnen we niet gebruiken. En voor het aanbrengen van antiskid en markeringen moet het kurkdroog zijn”, sommen de projectleiders op.

1500 led-lampen

“De nieuwe verlichting loopt als een rode draad door de planning en bepaalt steeds het kritische pad. De 1500 lampen in de elektroputten zijn het nieuwste van het nieuwste op het gebied van led. Om verrassingen te voorkomen is bij ADB in Brussel al uitgebreid getest met een proefopstelling, maar het blijft spannend hoe dat hier op de baan gaat”, wijst Stolwijk naar de elektroputten waar de verlichting straks naadloos inpast. Over een lengte van 3,5 kilometer verdwijnt de lijn langzaam uit het zicht. De lampen worden als laatste geplaatst. Nu wordt nog hard gewerkt aan transformatoren, bedrading en aansluitingen.

Grijze vlakte

Als een prachtige grijze vlakte ligt de gloednieuwe Kaagbaan te blinken in de ochtendzon. Vanaf 25 mei landen de zwaarste Boeings weer met een kracht van 250 kilometer per uur op de 75 centimeter fundering met 20 centimeter asfalt.

Zodra de wielen de grond raken moet de stroeve antiskid-laag van Possehl het remmend effect versterken. Ruim 70.000 ton asfalt is uit Amsterdam aangevoerd en voldoet aan de strengste eisen van scheurtaaiheid en trekkracht. De baan heeft een minimale levensduur van 15 jaar, maar voor de zwaarst belaste delen geldt een levensduur van 7 jaar.

Nul verzuimuren

De gele wagens rijden nog af en aan. Graafmachines storten zand, maar tegelijk wordt gewerkt aan de afwateringsputten, de 310 kilometer bekabeling en de transformatoren. Naast 700 mensen rijden zo’n 200 voertuigen in het werkgebied rond. Aanrijgevaar ligt altijd op de loer, maar er zijn nog nul verzuimuren voor ongevallen genoteerd, vermeldt Van der Lit niet zonder trots.

“Alle disciplines zijn hier tegelijk aan het werk. In drie shifts per dag. Veilig werken is een van onze speerpunten. We zijn ook veel aan het graven, dus val- en struikelgevaar staat ook hier bovenaan als veiligheidsrisico. Via een app meldt iedereen op de bouwplaats onveilige situaties. Die worden dan zoveel mogelijk ter plekke opgelost. Met succes, want niemand heeft zich nog ziek hoeven melden door een ongeval.”

Vegen en vegen

Het groot onderhoud op de Kaagbaan is dit keer optimaal gebundeld. Heijmans is verantwoordelijk voor alle onderhoudswerkzaamheden aan de start- en rijbanen, dus ook voor het groot onderhoud. Het groot onderhoud Kaagbaan is in een RAW-bestek uitgewerkt. Het projectteam is al driekwart jaar bezig met de voorbereidingen. Stolwijk: “De 350 prefab-elektroputten hebben bijvoorbeeld een productietijd van zes maanden. Die zijn dus als eerste besteld.”

De keiharde deadline was 24 mei, maar die is niet gehaald. De werkzaamheden aan de verlichtsinstallatie zaten tegen en de openstelling is uitgesteld naar 31 mei. Vanaf dan wordt de gloednieuwe baan nog tien dagen elke nacht geveegd. Van der Lit besluit: “Dat komt heel precies. Alles wat eraf wordt geveegd wordt gewogen. Na tien nachten is de optimale stroefheid bereikt, maar dan mogen overdag de vliegtuigen al op de baan.” De Kaagbaan is vanaf 20 juni weer volledig beschikbaar, ruim voor dat het drukke zomerseizoen begint.

Project Kaagbaan

  • Omvang: 3,5 kilometer (225.000 m2 asfalt)
  • Opdrachtgever: Schiphol
  • Opdrachtnemer: Heijmans
  • Contractvorm: RAW-bestek binnen raamcontract groot onderhoud
  • Contractwaarde: 150 miljoen euro voor 3 jaar raamcontract
  • Start werkzaamheden: 18 maart
  • Oplevering; 31 mei
  • Veegklaar: 20 juni

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels