nieuws

Zelfrijdende auto’s zonder bestuurder, rem of stuur de weg op

infra Premium 22

Zelfrijdende auto’s zonder bestuurder, rem of stuur de weg op

Auto’s zonder chaffeur mogen binnenkort de openbare weg op. De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Schultz van Infrastructuur om te experimenteren met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder, rem of stuur.

Met het wetsvoorstel Experimenteerwet zelfrijdende auto krijgen fabrikanten meer mogelijkheden  om te testen met zelfrijdend vervoer, doordat wettelijke barrières verdwijnen.

Dichter op elkaar 

Minister Schultz: “We hebben hier de ideale combinatie van een goede, slimme infrastructuur, slimme onderzoekers en een innovatief hightechbedrijfsleven.” Zelfrijdende voertuigen kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor de wegcapaciteit beter benut wordt. Aangezien de voertuigen met elkaar kunnen communiceren, zal het verkeer ook vlotter doorstromen. Het verkeer wordt ook veiliger: bij zo’n 90% van de ongevallen in het verkeer is er nu sprake van een menselijke fout. 

Ook in de rest van Europa

De Experimenteerwet past in de ambitie van Nederland om de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer aan te jagen. In 2015 werd het door een aanpassing van de wet al mogelijk om, onder voorwaarden, te testen met zelfrijdend vervoer op de openbare weg.
In 2016 kwam onder leiding van Nederland de ‘Declaration of Amsterdam’ tot stand, waarin alle EU-landen hun medewerking vastlegden om de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer in heel Europa te versnellen.

Truck platooning

Vorige week maakten Nederland, Duitsland, Zweden, Spanje, Oostenrijk en 21 andere EU-landen afspraken om zo snel mogelijk samen grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen op te zetten. Het gaat onder meer om testen met truck platooning en voertuigen die via datacommunicatie met elkaar op de automatische piloot rijden.

De eerste tests zullen naar verwachting eind dit jaar of begin 2018 plaatsvinden. De landen en fabrikanten spraken ook met elkaar af dat zelfrijdend vervoer grensoverschrijdend mogelijk moet zijn in 2019.

Reageer op dit artikel