nieuws

Delft Hyperloop verder als start up bedrijf

infra Premium 69

Delft Hyperloop verder als start up bedrijf

Delft Hyperloop gaat deels verder als start-up bedrijf. Onder de naam Hardt willen de ingenieurs de revolutionaire transporttechnologie in vier jaar tijd verder brengen.

De NS investeert 3 ton in de start-up. Een regionaal investeringsfonds draagt eenzelfde bedrag bij, zodat het vier man sterke Hardt  over een startkapitaal van 6 ton kan beschikken.

Tegelijkertijd gaat de TU onder de oude naam Delft Hyperloop deelnemen aan volgende edities van de internationale prijsvraag uitgeschreven.  Initiatiefnemer  Elon Musk van SpaceX en Tesla wil er een jaarlijks terugkerend evenement van maken. Vergelijkbaar met de  jaarlijkse race met zonneauto’s door de Australische woestijn.

Naast de fabriek van raketfabrikant SpaceX in Californie ligt inmiddels een 1,2 kilometer lange testbuis voor de Hyperloop die ook bij de volgende edities van gebruikt zal worden. Daarin werden in januari een aantal testwagens bij een onderdruk van 0,1 atmosfeer met een snelheid van 90 km gekatapulteerd. De pod van de TU Delft legde het parcours niet het snelst af, maar wel het stabiels en het slims  wel en kreeg de overall prijs voor het beste concept.

De Delftse pod vulde bij lange na niet de hele buis van 1,5 meter doorsnee, maar liet veel ruimte rondom over. Daardoor was er geen ventilator nodig om de luchtprop die zich anders voor de pod opbouwt naar achter af te voeren. De Delftenaren lieten hun voertuig namelijk niet zweven op luchtkussens zoals in het referentie-ontwerp van Musk, maar op een magneetveld, opgewekt met statische magneten in de voeten van het voertuig. Daardoor kan de pod een paar centimeter boven het oppervlak van de buis zweven in plaats van een paar millimeter. Dat maakt de technologie een stuk realistischer en beter uitvoerbaar.

 

Strukton en Movares

Vanuit de bouwwereld werd Delft Hyperloop tot nu toe ondersteund door Strukton en Movares. Behalve sponsorgelden leverden beide bedrijven ook expertise op het gebied van onder andere sensortechnologie.

Ben van Schijndel van Strukton erkent dat hij aanvankelijk sceptisch stond tegenover het concept van transport in vacuum buizen. Maar de afgelopen anderhalf jaar werd hij steeds enthousiaster en besefte hij dat het wel degelijk een realistisch vervoersconcept kan zijn voor de toekomst.  Dat is ook precies de reden dat NS nu instapt, benadrukte NS-directeur Roger van Boxtel bij de welkomst-ceremonie ter gelegenheid van de terugkeer van het team uit Amerika.  “Er zullen over vier jaar nog geen NS-reizigers in een hyperloop stappen. Maar het is een interessant concept en we zijn graag zo vroeg mogelijk betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe transportsystemen.”   

Reageer op dit artikel