nieuws

‘Razendsnel bouwen moet je niet altijd willen’

infra Premium 37

‘Razendsnel bouwen moet je niet altijd willen’

Aansturen op een zo kort mogelijke bouwtijd. Moet je dat willen? Of is dat vragen om ongelukken? Op Infratech lopen de meningen flink uiteen, ondanks een succesverhaal net om de hoek.

“Goed plan, uitsluitend gunnen op snelheid? Dat ligt aan de doelstellingen”, reageert Kennard van Malenstein van Intercodam Infra. “Maar eerlijk gezegd zou ik het nooit helemaal doen. Dat gaat denk ik ten koste van duurzaamheid, de prijs of de kwaliteit.”

Adviseur Johnny Mollema is het helemaal met hem eens. Kwaliteit leveren is volgens hem een stuk belangrijker dan snel werken. “Beter twee weken overlast en goed werk dan overhaasten. In Duitsland sluiten ze wegen soms helemaal af. Maar daarna ligt de weg er wel weer spic en span bij.”

Vier kilometer asfalt in 9 dagen

Neem de tijd. Hardlopers zijn doodlopers. De gemiddelde Infratechbezoeker ziet meer nadelen dan voordelen in het uitsluitend gunnen op prijs. Toch zijn er ook aannemers die het stimuleren van een snelle oplevering via de aanbesteding juist wel toejuichen.

Eric de Vries, CEO van 4DSilence is daar één van. “Gunnen op bouwtempo? Honderd punten, all the way.” Hij heeft er ervaring mee toen hij nog bij Temmink Infra werkte. Bij de aanleg van een stuk N348 zocht Gelderland ook de allersnelste bouwer. “Binnen negen dagen legden we 4 kilometer aan. De nummer twee had er 21 dagen voor nodig gehad.”

Rotterdams record

Op het Gemeenteplein van Infratech luisteren wegenbouwers aandachtig naar het ‘succesverhaal’ van een Rotterdams verkeersplein; Kruispunt Zuiderkruis. Binnen vier weken werd het werk opgeleverd.

Vooraf had niemand dat durven dromen, zegt Shamil Ali, projectleider namens de gemeente Rotterdam: “In januari 2015 kregen we opdracht dat het verkeersplein in een maand tijd af moest zijn. Maar er was alleen nog maar een plan.”

‘Ook als is het bouwvak, we gaan ervoor’

De Maasstad zocht snel contact met de aannemers van het lokale MKB-platform. “Moet kunnen”, klonk de reactie, zelfs al moet het in de bouwvak. Uiteindelijk slaagde de schier onmogelijke opgave, maar het was een kwestie van bloed, zweet en tranen, weet Albert Martinus van aannemer Lindeloof.

“Maar, dit moet je alleen doen als het noodzakelijk is. Want zo werken vereist veel van je mensen. Elke dag werkten we zestien uur door. En lang niet alles ging goed. Zo ging Imtech onderweg failliet. Nou, zorg dan maar dat er uiteindelijk toch lichtjes boven het kruispunt branden. Maar het is wel gelukt.”

Niet overdrijven

Vertrouwen, openheid en draagvlak. Die factoren verklaren het succes, volgens projectleider Ali. Maar hij is het met Martinus en de meeste bezoekers van de Infratech eens: “Dit kun je niet altijd doen. En een snelle oplevertijd mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit.”

Reageer op dit artikel