nieuws

Nog 100 onbewaakte overwegen te gaan

infra 49

Nog 100 onbewaakte overwegen te gaan

ProRail wil zo snel mogelijk van alle 100 onbewaakte overwegen af. Nederland telt ongeveer 1800 publieke overwegen waarvan het merendeel wel is beveiligd. Vorig jaar vonden 26 ongelukken plaats.

“Binnen een paar jaar moeten alle onbewaakte overwegen aangepakt of opgeheven zijn”, stelt Pier Eringa, CEO van ProRail. “Het is belangrijk dat het ministerie van Infrastructuur, provincies, gemeenten en ProRail goed samenwerken dit mogelijk te maken. Daarbij zijn geld, de visie om het aantal overwegen terug te brengen en alleen goed beveiligde overwegen te willen hebben van cruciaal belang.”

Bewaakt is niet per se veilig

In 2016 vonden er 26 ongelukken plaats, waarbij meerdere gewonden vielen en 4 mensen omkwamen. Twee van die ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen. Eind vorig jaar botste een melkwagen en passagierstrein bij Winsum op elkaar. Daarbij vielen 18 gewonden in de trein toen deze ontspoorde als gevolg van de aanrijding.

Door de aanleg van een noodweg naar een nabijgelegen beveiligde overweg heeft ProRail deze overweg inmiddels kunnen sluiten. Eerder dit jaar raakte een vrouw gewond nabij Rheden toen zij op haar scooter het spoor overstak en daarbij geschept werd door een passerende trein. 

Om het aantal incidenten op overwegen te verminderen hebben ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) in gang gezet. Het ministerie trekt 25 miljoen euro extra uit om de veiligheid te vergroten op spoorwegovergangen die nog niet actief beveiligd zijn. Dit bedrag komt bovenop het reeds bestaande budget van 10 miljoen euro.

Slimme alternatieven in onderzoek

Op dit moment test ProRail zeven slimme ideeën om zowel bewaakte als onbewaakte overwegen beter veiliger te maken. Dit zijn innovaties die de weggebruiker attenderen op het feit dat hij/zij een onbewaakte overweg nadert, die waarschuwen dat er een trein aankomt of die de overweg beveiligen met een fysieke barrière.

Deze innovaties gelden als aanvullende maatregelen om overwegen beter te beveiligen en bieden geen definitieve oplossing voor het aanpakken van onbewaakte overwegen. Daarvoor zijn twee effectieve methoden: opheffen, of beveiligen met slagboom, bellen en lichtsignalen. Ook is zo’n beveiligde overweg niet per definitie veilig, want er gebeuren nog steeds ongevallen door gevaarlijk gedrag van weggebruikers.

Reageer op dit artikel