nieuws

Extra vertraging Noord-Zuidlijn door bankroet Imtech en Oskomera

infra 42

Extra vertraging Noord-Zuidlijn door bankroet Imtech en Oskomera

De Noord-Zuidlijn wordt niet eind volgend jaar, maar pas in juli 2018 in gebruik genomen. De nieuwe vertraging van negen maanden is veroorzaakt door het faillissement van twee aannemers, Imtech en Oskomera.

Dat heeft wethouder Pieter Lintjes van de gemeente Amsterdam bekendgemaakt. De extra kosten die de vertragingen met zich meebrengen, kunnen volgens hem worden opgevangen binnen het bestaande projectbudget.

Het hele project gaat volgens de laatste berekeningen 3,1 miljard euro kosten. Dat is ruim twee keer zoveel als de 1,4 miljard waar bij de start van de bouwwerkzaamheden in 2002 rekening mee werd gehouden.

Imtech werd vorig jaar augustus failliet verklaard. Op dat moment waren tachtig werknemers van de technisch dienstverlener werkzaam op het project Noord-Zuidlijn. Een paar maanden daarvoor was Oskomera omgevallen. De gevelspecialist werkte aan de afbouw van de metrostations.

Volgens Lintjes houdt de extra vertraging ook verband met de testperiode. Die zal langer duren dan eerder gedacht. “Bij een project van deze complexiteit en omvang is het essentieel dat die test- en proeffase solide en uitgebreid is”, aldus de wethouder. “Die proef- en testperiode is een voorwaarde om de lijn veilig en verantwoord te kunnen laten rijden.”

Momenteel wordt gewerkt aan de afbouw van de stations, de tunnel en het railnetwerk. Daarna wordt getest of alle systemen werken. Zodra dat klaar is, kunnen de proefbedrijven van gemeente en vervoerder GVB van start. Dat zal begin 2018 zijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels