nieuws

Plafondplaten winnen 5 cm in Velsertunnel

infra 5

Plafondplaten winnen 5 cm in Velsertunnel

Hagelwitte plafondplaten hangen inmiddels in de Velsertunnel. Als de tunnel weer opengaat zullen die in mum van tijd zwart kleuren door het roet, maar de 5 centimeter die is gewonnen zorgt ervoor dat vrachtwagens zich minder snel klem zullen rijden.

De renovatie van de nieuwe Velsertunnel vordert gestaag nu de trunnel negen maanden dicht is. De westbuis is inmiddels bijna helemaal voorzien van nieuwe brandwerende beplating aan het plafond: dunner en slimmer opgehangen. Combinatie Hyacint (Dura Vermeer, Besix, Spie) is hard bezig met de renovatie, waar voor 67 miljoen euro (ex btw) wordt verspijkerd.

In totaal gaat het om honderden brandwerende platen die het tunnelplafond over de hele lengte bedekken. De nieuwe platen zijn van hetzelfde materiaal als de vorige plafondbekleding, maar wel dunner.

De platen zijn erop berekend om twee uur lang een grote brand te weerstaan met een maximumtemperatuur van 1350 graden Celsius. Ze beschermen het beton van de tunnelconstructie tegen de hitte. Ophanging van de plafondplaten is speciaal aangepast om in de tunnel extra ruimte te winnen. Hingen de platen voorheen aan betonnen ribbels van zeven cm lang, nu neemt de bevestiging maar twee centimeter in beslag.

De Velsertunnel (1957) is de oudste snelwegtunnel van Nederland. Hij verbindt via 768 meter lange tunnelbuizen IJmuiden met Beverwijk. Dagelijks rijden er zo’n 65 duizend voertuigen doorheen. Jaarlijks waren er bijna driehonderd kleinere en grotere incidenten en storingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels