nieuws

Verdiepte N31 rust op 8.800 heipalen

infra 11

Verdiepte N31 rust op 8.800 heipalen

De N31 wordt bij Harlingen in een circa 2 kilometer lange, verdiept liggende bak gelegd. Haitsma Beton levert 8.800 heipalen voor dit project, waarbij op hoogtijdagen circa 125 palen per dag de grond in gaan.

De N31 loopt vanaf de Afsluitdijk, via Harlingen naar Leeuwarden en Drachten. In de huidige situatie zorgt de N31 voor een tweedeling van Harlingen, wat met de verdiepte weg moet worden voorkomen. De weg krijgt zes overkluizingen, waaronder een spoorwegviaduct, een ovonde en een aquaduct in het Van Harinxmakanaal.

Open bak

De nieuwe weg ligt straks ongeveer 4,60 meter onder het maaiveld. Hiervoor wordt een open betonnen bak gecreëerd. Jorian van de Vecht, werkvoorbereider bij hoofdaannemer Ballast Nedam: ʺNa het aanbrengen van de damwanden, ontgraven we eerst tot circa 2,50 meter beneden maaiveld. Vervolgens worden de prefab palen met behulp van een oplanger verdiept geheid. Vervolgens wordt een stempelraam geplaatst, zodat de bak tot de uiteindelijke diepte kan worden ontgraven.ʺ

Om de aansluiting tussen palen en vloer tot stand te brengen, worden de koppen gesneld en wordt de uitstekende wapening verbonden met de wapening in het vloerdek. ʺOp de diepste punten wordt uiteindelijk onderwaterbeton gestort, elders houden we de bouwkuip droog door bronbemalingʺ, aldus Van de Vecht.

8.800 prefab palen

Haitsma Beton levert circa 8.800 prefab heipalen. Ongeveer 8.500 palen zijn bedoeld om de betonnen vloer van de bak te dragen. Dit zijn palen vierkant 290 x 290 mm, met een lengte variërend van 18 tot 21 meter.

Halverwege het traject komt er op het diepste punt een betonnen pompkelder

Onder de landhoofden van de viaducten komen circa tweehonderd palen vierkant 45, met een lengte van 21 tot 24 meter. Halverwege het traject komt er op het diepste punt een betonnen pompkelder, die moet voorkomen dat de bak blank komt te staan bij regenval. Hieronder gaan ongeveer honderd palen vierkant 40 de grond in, met een lengte van bijna 17 meter. Vanwege de grote opwaartse krachten van het grondwater zijn de palen onder de relatief lichte en diep liggende pompkelder geribbeld. De ribbel zorgt voor een betere aanhechting met het onderwaterbeton.

Logistieke uitdaging

Het project is een grote logistieke uitdaging. Op het hoogtepunt slaan vijf heistellingen samen ongeveer 125 palen per dag de grond in. Werkvoorbereider Van de Vecht: ʺLangs de gehele bouwkuip loopt een bouwweg en die moet vrij blijven voor bouwverkeer. De palen moeten in de bouwkuip worden gehesen om ze bij de heistellingen te leggen. Daarvoor gebruiken we rups- of telekranen. Deze staan bij voorkeur op maaiveld, maar noodgedwongen moeten de kranen soms in de bouwkuip staan. Dat vraagt veel onderlinge afstemming.ʺ                                   

                     

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels