nieuws

APM maakt werk van hergebruik

infra 3

APM maakt werk van hergebruik

BAM, Dura Vermeer en de Zeeuwse Asfalt Centrale verwachten asfalt met 80 tot misschien zelfs 90 procent herverwerkt puin te kunnen produceren. Dat gebeurt in de gerenoveerde centrale APM in Bergen op Zoom.

Tot 90 procent asfaltpuin verwerken

APM hergebruikt materialen uit oud asfalt, dat bestaat uit een mengsel van steen, zand, stof en bitumen, maximaal in nieuw asfalt. De centrale maakt onderscheid in asfalt voor onderlagen en voor deklagen. Door de bestaande droogtrommel in de centrale te verlengen, kan 75 procent van onbewerkt oud asfalt worden hergebruikt in nieuwe onderlagen. APM verwacht dat door materiaalstromen in de trommels anders te combineren, het recyclingpercentage van onderlagen kan worden opgevoerd tot boven 85 procent.

Vanwege de zwaardere belasting gelden voor deklagen strengere specificaties dan voor onderlagen. Het maximum recylingpercentage ligt nu op 30. Met de nieuwe installatie kan APM daar zeker 50 procent van maken.

Door oud asfalt op ingenieuze wijze te scheiden in de oorspronkelijke grondstoffen, is het percentage teruggewonnen stenen in het asfalt op te voeren. Deze techniek komt voort uit het Europese demonstratieproject LE2AP van BAM. De letter-cijfercombinatie staat voor Low Emissions 2 Asphalt Pavement. Het asfaltmengsel moet tevens het lawaai dat het verkeer op het wegdek veroorzaakt, met zo’n 7 decibel verminderen.

Duurzaam

Steeds meer reconstructiemarkt dan constructiemarkt

BAM hoopt met de proeven uit het LE2AP-project in de toekomst een procédé te hebben waarmee een versleten wegdek op locatie tot nieuw asfalt is te verwerken. R&D-manager Rien Huurman van BAM ziet dat pas in de verre toekomst gebeuren. De ontwikkeling speelt volgens hem wel in op veranderingen die de wegenbouw doormaakt. “Het gaat steeds meer om een reconstructiemarkt dan om een constructiemarkt.” Door middel van ‘horizontale recycling’ verandert een versleten deklaag in een nieuwe.

De centrale is door de renovatie de duurzaamste van Nederland geworden, zegt woordvoerder Bart Hogenbosch van BAM Infra. Volgens hem niet in de laatste plaats vanwege de lagere temperaturen waarmee de installatie het asfalt maakt. “Een productietemperatuur van ongeveer 100 graden Celsius kan de uitstoot van CO 2en het energieverbruik aanzienlijk verminderden.”

Het lagetemperatuur-asfalt wordt met een schuimbitumenprocedé gefabriceerd. De halfwarme productie en verwerking kost minder energie en geeft lagere emissies. Door dit procedé koelt een nieuwe asfaltlaag sneller af tot de gebruikstemperatuur.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels