nieuws

‘We zullen een geoliede machine moeten zijn’

infra

‘We zullen een geoliede machine moeten zijn’

Grootste uitdaging voor de aannemers die de Hoekse Lijn gaan ombouwen: het werk aan spoor en stations moet binnen drie maanden klaar zijn. Dat vergt een welhaast militaire operatie.

“Technisch is het project misschien niet heel bijzonder, maar de tijdsdruk is wel gigantisch”, bevestigt Ben Hendriks, directeur Integrale Projecten van VolkerRail. “Het spoor ombouwen, bestaande stations afbreken en weer opbouwen en een heel nieuw stations realiseren; en dat alles in een paar maanden tijd. Dat vereist een strakke planning. En een goede samenwerking. We zijn straks op wel acht plekken tegelijk aan het werk.” 

Volgens Hendriks was de kwaliteit van de planning voor de gemeente Rotterdam dan ook een van de belangrijkste gunningscriteria. 

“We zullen straks een geoliede machine moeten zijn”, weet ook Remco Hoeboer, directeur Integrale Projecten TBI Infra. “Het is dus zaak om een goed draaiboek te maken, zodat voor iedereen – aannemers, onderaannemers en leveranciers – volstrekt duidelijk is wie wat doet en vooral ook waar en wanneer. Dat moet voorkomen dat we botsingen in tijd krijgen. Alles moet straks passen.” 

Hendriks noemt het verworven contract “de ruggengraat” van het totale project, dat een investering vergt van ruim 300 miljoen. “Er hangt zoveel vast aan dit deel.” De coördinatie van alle nevencontracten is om die reden door de opdrachtgever ook in handen gelegd van VolkerRail en Mobilis. “Dat er wordt gesproken over een militaire operatie, snap ik wel. We hebben in drie maanden 70 miljoen te verhapstukken, op een traject van maar liefst 23 kilometer. De aansturing is van groot belang.” 

Hoeboer is in zijn nopjes met het binnenhalen van het project. “Dat wij er voor gaan zorgen dat Rotterdam wordt verbonden met het strand, is prachtig”, jubelt hij. “Vanwege de vele disciplines is het voor zowel VolkerRail als Mobilis natuurlijk ook gewoon een heel mooi referentieproject. Bovendien: hoe vaak krijg je de kans om een oude NS-lijn om te bouwen tot metrolijn, die ook nog eens voor goederenvervoer zal worden gebruikt?”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels