nieuws

Havenmeester met menselijke maat

infra

Havenmeester met menselijke maat

Aandacht voor de menselijke maat: vooral dat aspect bepaalde mede de uitvoering van een complex appartementen in de haven van Scheveningen.

Het heeft zo’n dertig jaar geduurd maar de Dr. Lelykade in Scheveningen is eindelijk af. Dat vinden in elk geval de Haagse architecten Eric Vreedenburgh en Dennis Hofman van respectievelijk Archipelontwerpers en de Architektenkombinatie Bos Hofman. De bureaus ontwierpen samen een complex met woningen op een zakelijke plint aan de Scheveningse haven. Het project met de naam Havenmeester neemt een deel van de hellingbaan in beslag die het havenplateau ontsluit. Na de oplevering wordt de hellingbaan verlegd.

Met het sluiten van de huidige hellingbaan kreeg aannemer Boele & Van Eesteren een ruim werkterrein. Dat heeft volgens beide architecten mede gezorgd voor de snelle bouwtijd. Het project is ruim twee jaar geleden begonnen en wordt later deze maand opgeleverd.

De bijzondere dakopbouwen verwijzen naar de oorspronkelijke bedrijfsgebouwen en de penthouses van het project Nautilus die ruim tien jaar geleden langs de haven zijn gebouwd. De laatste zijn van Archipelontwerpers die er veel glas en staal voor gebruikte. Vooral het glas komt in de Havenmeester terug in de vorm van balkonafscheidingen. De Architektenkombinatie zet vooral in op baksteen. Het resultaat: een robuuste metselwerkstructuur met elegante dakdozen. Beide elementen brengen volgens Hofman de variatie teweeg om te voorkomen dat het complex massaal wordt.

Het complex omvat 85 woningen. Die zijn gegroepeerd rond vijf portieken. Drie woningen op rij zijn steeds als het ware om elkaar heen gevouwen. Zo heeft elk appartement uitzicht op de haven. Elk van deze drie woningen maakt gebruik van een veiligheidstrappenhuis aan de achterzijde van het complex. De architecten hielden het ruimtebeslag van het noodtrappenhuis zo klein mogelijk door de trapdelen te scheiden met een gestapeld hekwerk. Hofman: “Daarmee voorkom je loze ruimte.” Voor de indeling van het complex volgden de architecten de beukmaat van 5,80 meter. Op die manier konden in één beuk twee slaapkamers worden ondergebracht.

De Havenmeester heeft aan de Scheveningse haven nogal te lijden onder weer en wind. De gevel is daarom opgemetseld uit hardgebakken stenen van het Duitse Ikking. Voor de balkonleuningen is hoogwaardig roestvast staal gebruikt dat is geschuurd met een korrel van 240. Bevestigingsmiddelen zijn ook zo veel mogelijk uit roestvast staal gemaakt. “Verzinkt staal ‘loopt’ op enig moment uit”, zegt Vreedenburgh, “waarna je overal strepen ziet.” Het veiligheidsglas van de Franse balkons is verwerkt in de kozijnen. Mede door de blinde bevestiging krijgen de elementen er geen vat op. De aluminium kozijnen zijn op hun beurt afgewerkt met Interpon Sable-coating van Sikkens.

Het complex staat in het buitendijkse gebied en maakt deel uit van de zeekering. Daarom mocht niet te veel zand worden weggegraven. De Havenmeester is op staal gefundeerd en steunt op een traditioneel gebouwde parkeergarage van twee lagen. De in/uitrit kan bij hoogwater dicht.



De Havenmeester is een samenwerking van Ontwikkelingscombinatie Scheveningen Haven (VolkerWessels Vastgoed en rederij Henk Groen) en Schouten & de Jong projectontwikkeling. Boele & van Eesteren voert het ontwerp uit vanArchipelontwerpers en Architektenkombinatie Bos Hofman.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels