nieuws

Alphense rampbrug in twee delen vanaf land teruggeplaatst

infra

Alphense rampbrug in twee delen vanaf land teruggeplaatst

De Julianabrug in Alphen wordt in twee delen teruggeplaatst. Dat gebeurt niet vanaf het water maar met mobiele kranen op de landhoofden.

De leiding over de hijsoperatie ligt, net als in augustus vorig jaar toen het zo jammerlijk mis ging, bij kraanbedrijf Peinemann. Dat is echter genoodzaakt materieel met machinisten van Mammoet in te huren omdat de 500 tons kraan die in augustus deels in het water belandde nog niet inzetbaar is.  De projectleider, de uitvoerders en de riggers zijn echter allemaal van Peinemann.

Anders dan de vorige keer de bedoeling was, wordt het brugval in twee delen geplaatst.  Op 5 april wordt eerst de ballastkist in de basculekelder geplaatst. Dat gebeurt met  een 400 tons kraan op het landhoofd en een 500 tonskraan daarnaast. Ook het panamawiel en andere onderdelen voor de besturing worden bij die operatie ingehesen.

Een maand later volgt in een soortgelijke operatie het brugval. Dat geeft de producent van het kunststof dek, Infra Composites, de tijd om nieuwe dekplaten te produceren. Tegelijkertijd kan hoofdaannemer Mourik het betonnen dak van de basculekelder voltooien, zodat de mobiele kraan dichter bij het water kan worden opgesteld. Dat is noodzakelijke bij het inhijsen van het val. 

Plaatsen met het kraanponton van Hebo, waarmee in oktober de brokstukken werden geborgen, is volgens Bart van Zaalen van Peinemann maar heel even overwogen. “Het ponton heeft in het kanaal ter plekke te weinig manoeuvreerruimte om goed te kunnen zwenken.”   Door de operatie in twee delen te knippen kan er met lichter materieel en vanaf de kant worden gewerkt, wat bij de omwonenden volgens wethouder Tseard Hoekstra ook meer vertrouwen schept. Bij de hijsoperaties hoeven Hoekstra geen woningen ontruimd te worden. Gas en elektra worden ook niet afgesloten, zoals bij de bergingsoperatie .  De TU Delft heeft als second opinion naar het nieuwe hijsplan gekeken en positief advies gegeven.  

Ondertussen is de Onderzoeksraad voor Veiligheid nog druk bezig met  onderzoek naar de toedracht van het ongeval van 5 augustus vorig jaar, waarbij de hijslast instabiel werd en het val op meerdere huizen stortte.  Wonder boven wonder vielen toen geen gewonden.

De gemeente noch hoofdaannemer Mourik of onderaannemer Peinemann hebben inzage gehad in conceptversies van het OVV-rapport,  zodat de verwachting is dat het onderzoek nog wel even loopt. Burgemeester Liesbeth Spies van de Zuidhollandse gemeente gaat ervan uit dat de OVV  in totaal zeker een jaar nodig zal hebben, zoals de raad destijds verkondigde. Spies rekent er op dat de vernieuwde Julianabrug half juni weer in gebruik genomen kan worden. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels