nieuws

TNO: nooit goed onderzoek uitgevoerd naar hsl-beton

infra Premium 58

TNO: nooit goed onderzoek uitgevoerd naar hsl-beton
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat

De ‘mysterieuze’ problemen met het HSL-beton zijn nog nooit goed onderzocht. Dat stelt TNO.

De betonkwaliteit van de HSL-lijn geeft al jaren aanleiding tot zorgen. Tot de dag van vandaag is echter nooit goed onderzoek gedaan naar de daadwerkelijke oorzaak, stelt TNO in een advies aan staatssecretaris Dijksma van spoor.  

“Naar de mening van TNO is aanvullend onderzoek om een onderbouwde uitspraak te doen over de (rest)levensduurverwachting van het HSL-beton en eventuele interventies”, valt op te maken uit het rapport dat vorige week naar de Tweede Kamer ging.

Bonte verzameling betonmengsels

Het onderzoek is nodig omdat er een “grote variëteit aan mengsels is gebruikt”. “Er moet nader onderzoek komen om vast te stellen wat de samenstelling van het gebruikte beton op relevante locaties is geweest. De samenstelling van het gebruikte beton zal helpen om uitspraken te doen over andere delen van de HSL met soortgelijke samenstelling.”

Weinig tot niets valt nu te zeggen over zogenoemde “degradatieprocessen”. Duidelijk is alleen dat het beton geen honderd jaar zal meegaan, zoals ooit werd aangetoond met “laboratoriumonderzoek”. “Het ziet er niet zo uit als ander beton na 10 of 15 jaar.”

Daadwerkelijke prestaties

TNO: “Er dient een nieuwe levensduurbeschouwing te komen van de onderdelen van de HSL, gericht op de daadwerkelijk prestaties van het beton in de huidige staat.”

ProRail laat weten nog in gesprek te gaan met TNO. Of dat iets gaat helpen, valt te bezien. Goed ingevoerde bronnen weten dat TNO al drie jaar lang aandringt op fundamenteel onderzoek naar de oorzaak.

Indianenverhalen over oorzaak

“Tot nu toe zijn er vooral basisinspecties uitgevoerd. Men kijkt ernaar en neemt af en toe een monster. En dan probeert men conclusies te trekken over de algehele situaties. Daardoor doen allemaal wilde verhalen de ronde over de oorzaak. De een zegt dat het door mosgroei komt, de andere door slechte bekisting weer een ander schrijft de problemen toe aan het gebruik van vliegas. En we hebben zelfs al gehoord dat het zou komen door de kerosine, afkomstig van de vele vliegtuigen in de buurt van de HSL.”

Gevoelig dossier

TNO voerde het allerlaatste onderzoek uit naar de problematiek. Maar, ook dat onderzoek kan worden beschouwd als “reactie op wat anderen hebben onderzocht.” Een van die “anderen” is Rail Infra Solutions. Dat bedrijf wil niet reageren. 

Reageer op dit artikel