nieuws

Een brug slaan

infra Premium 23

Een brug slaan

Ze hebben er decennia voor moeten knokken. Maar de (bouw)ondernemers van bedrijventerrein Hoogewaard in Alphen aan den Rijn hebben nu bijna hun felbegeerde brug over de Oude Rijn. Daarvoor moesten ze wel in de buidel tasten.

‘‘Het was onze eer te na niet mee te doen met deze brug’’

D e eerste ideeën stammen van zeker veertig jaar terug. Toen luidde de werktitel nog optimistisch Beatrixbrug. Dat veranderde in prinses en later in koningin Máximabrug. Een tijdlang vreesden de ondernemers van industrieterrein Hoogewaard dat ze uiteindelijk op de Amaliabrug zouden uitkomen. Maar in 2014 kwam er eindelijk groen licht en gunde de gemeente Alphen na een aanbesteding het werk aan TBI Mobilis. De aannemer legt nu de laatste hand aan de brug.

Om iedereen zover te krijgen moesten de vele bouwgerelateerde bedrijven in Hoogewaard wel zelf in de buidel tasten. Materieelverhuurder Reco, Spanbeton, Van der Meijden en Latexfalt voerden de bedrijven aan die gezamenlijk een half miljoen euro bijdroegen. Gelukkig schakelde hoofdaannemer TBI Mobilis ze ook weer in, zodat er langs die weg ook weer wat werd terugverdiend. “Hoewel je daar”, volgens directeur Bert Jan Lommerts van Latexfalt, “ook geen overdreven voorstellingen van moet maken. Het was ook onze eer te na om niet mee te bouwen aan die brug in onze achtertuin. We hebben allemaal scherp aangeboden en vaak aanzienlijk meer gedaan dan strikt noodzakelijk.”

Zo bood Latexfalt een compleet waterdichtingssysteem aan voor het betonnen brugdek. Het voldoet aan de strengste eisen, volgens de recent aangescherpte normen van Rijkswaterstaat en is waterdicht tot een waterdruk van 7 bar. Op die manier wordt voorkomen dat, zodra het beton scheurt, vocht en dooizouten in de constructie dringen en kunnen aantasten. De certificering van het nieuwe systeem was net rond. Waterafdichting van de betonconstructie was volgens Lommerts helemaal geen eis van de opdrachtgever.

“Maar het was voor ons ook een mooie gelegenheid om de uitvoeringstechnische aspecten van ons nieuwe systeem te verfijnen. In het lab hadden we al ruimschoots aangetoond dat we voldeden. Maar dan moet je het bij weer en wind aanbrengen op een constructie. Dat is toch andere koek.”

Het waterdichte membraan is in één werkgang gesproeid over het brugdek in een laagdikte van meer dan 2,5 millimeter. Daarna is het open ingestrooid met split. Wegenbouwer Van Gelder heeft inmiddels de asfaltlagen erover aangebracht.

De belangrijkste pleitbezorger voor een brug over de Oude Rijn was al die jaren Spanbeton. Het bedrijf produceert sinds 2005 zulke grote voorgespannen liggers dat die niet meer over de weg langs de Oude Rijn getransporteerd kunnen worden. Daar liepen ze aan tegen een beperking van 42 meter lengte en een gewicht van 115 ton. Inmiddels draaien ze bij Spanbeton volgens Cees Quartel hun hand niet meer om voor liggers tot 65 meter lengte en een gewicht tot 170 ton.

Standby

Sinds 2005 werden die giganten met de tijdelijke Máximabrug overgezet. Die bestond uit een aaneenschakeling van pontons die s’ avonds over de Oude Rijn werd gevaren. Er werd zo vaak een beroep gedaan op de geïmproviseerde pontonbrug, dat het exemplaar vijf jaar later werd vervangen door een definitieve. Die lag permanent standby langs de oever met een kabel op de bodem van de Oude Rijn. Met één druk op de knop kon hij met een lier in positie worden gebracht. De op- en afritten ontvouwden zich automatisch met een hydraulisch mechanisme. Binnen tien minuten kon Spanbeton over een drijvende brug beschikken.

Voor de liggers van de definitieve Máximabrug was de pontonbrug overigens niet nodig. De 147 ZIP-balken komen niet verder dan 25 meter. Ze werden door huistransporteur Van der Meijden met diepladers een paar honderd meter verderop afgeleverd. Waarschijnlijk de kortste transportafstand uit de geschiedenis van het bedrijf.

“TBI Mobilis klopte na de gunning inderdaad bij ons aan voor de liggers”, blikt Quartel terug. “Hoewel ze hun design & construct-ontwerp baseerden op een standaardligger uit ons portfolio, vroegen ze echt wel bijzondere dingen van ons. Want het ontwerp van architect Syb van Breda voorzag bijvoorbeeld niet in pijlerbalken. Hij wilde een ranker aanzicht en daarom hebben we met natte knopen gewerkt, waardoor een monoliete verbinding met de pijlers ontstond. Ook bijzonder was het feit dat er liggers van twee verschillende hoogtes werden gebruikt. Op die manier kreeg het dek een verkanting, waardoor regenwater er gemakkelijk afloopt. Tegelijkertijd werd er 100 kuub betonmortel uitgespaard. Dat leverde de aannemer duurzaamheidspunten op.” Dankzij een veld zonnepanelen in de buurt en energiezuinige installaties voor het bewegingsmechanisme en verlichting is de Máximabrug een energieneutrale brug geworden.

Het is de bedoeling dat de brug nog voor de kerst in gebruik genomen wordt. Misschien komt de koningin zelf begin volgend jaar de verbinding officieel openen, maar daarover is nog geen uitsluitsel gegeven.

Impuls

Lommerts verwacht veel van de samenwerking tussen de innovatieve maakindustrie aan weerszijden van de Oude Rijn en dat die veel soepeler zal gaan verlopen. “Hopelijk geeft dat ook een impuls aan het wat verouderde bedrijventerrein. Het gebied kan wel een facelift gebruiken. En het is natuurlijk mooi dat omwonenden minder overlast hebben van het zware verkeer en de bijzondere transporten ’s nachts.”

Reageer op dit artikel