nieuws

Weer kabelwiel Botlekbrug vervangen

infra Premium 211

Weer kabelwiel Botlekbrug vervangen

Een tweede omloopwiel van de gloednieuwe Botlekbrug wordt komend weekend vervangen. Een enorme klus, want het wiel zit op 50 meter hoogte. De hoop is het aantal storingen verder terug te dringen.

Vanaf zaterdagochtend 5 november 02.00 uur tot zondagochtend 6 november 05.00 uur wordt het omloopwiel van de Nieuwe Botlekbrug vervangen. In verband hiermee is de brug niet beschikbaar voor het wegverkeer in de nacht van zaterdag op zondag.

Voor de scheepvaart hoger dan 14 m is de vaarweg gedurende de hele operatie gestremd. Voor de vervanging van het omloopwiel wordt een mobiele 250-tonskraan ingezet die op de toekomstige spoorbaan staat. De wielen hebben een diameter van 3,7 meter en wegen 12 ton per stuk.

De werkzaamheden vallen binnen het langlopende dbfm-contract van A-lanes (Strukton, Strabag en Ballest Nedam) voor de A15 Maasvlakte Vaanplein. De bouwcombinatie krijgt minder betaald als de brug niet beschikbaar is. Het is de zoveelste tegenslag voor het project, dat met enorme verliezen is afgesloten en bouwbedrijf Ballast Nedam bijna de kop kostte.

Om de brug na het vervangen van het omloopwiel weer goed in bedrijf te kunnen nemen is het noodzakelijk een aantal functioneringstesten uit te voeren.

De lagers zijn het zwakke punt

Eerder dit jaar was er een mechanische storing in een van de lagers van de acht omloopwielen op de middenpijler van de brug. Toen is een omloopwiel, dat op circa 50 m hoogte zit, verwijderd om de exacte oorzaak te achterhalen. Dit onderzoek loopt nog en concentreert zich op de lagers van de omloopwielen die regelmatig gemonitord worden. Naar aanleiding van deze monitoring is besloten tot het preventief vervangen van een tweede omloopwiel in het weekend van 5 op 6 november.

Bij de grootste hefbrug ter wereld hoort ook een enorme hefinstallatie. De installatie bestaat uit vier onderdelen, door hun afmeting of gewicht de grootste of zwaarste in hun soort: de aandrijfinstallatie, de kabels, de kabelwielen en het contragewicht.

Reageer op dit artikel