nieuws

Mobiele betoncentrale ingezet voor tunnelbak N31 Harlingen

infra

Mobiele betoncentrale ingezet voor tunnelbak N31 Harlingen

Betonmortel Nederland Mobiel heeft een mobiele betoncentrale opgebouwd voor het werk aan een tunnel voor de N31.

Voor het werk N31 in Harlingen bouwde Betonmortel Neder land Mobiel in samenwerking met Ballast Nedam een mobiele betoncentrale. Adjunct directeur Peter van Huis ziet veel voordelen van mobiele centrales. “Een project als de tunnelbak voor de N31 hangt van de planningen aan elkaar. Met een mobiele centrale kun je enorm flexibel zijn en creëer je veel ruimte in je planning. Daarnaast reduceer je enorm in de CO 2 -uitstoot omdat er minder vervoer nodig is.”

Voor de tunnelbak voor de N31 is 50.000 kubieke meter beton nodig. “We beschikken over een terrein van 1500 meter met daarop een mobiel laboratorium, drie horizontale silo’s voor het mengen, een besturingsunit, een portacabin en Euromix 3000-installaties.” De mobiele centrale in Harlingen is in anderhalve dag opgebouwd. De capaciteit van de euromix 3000 bedraagt 120 kuub per uur. Daarmee is het een volwaardige centrale.

Of een mobiele centrale goedkoper is dan het laten rijden van mixers, is een vraag die niet ter zake doet, vindt Peter van Huis. “Kwaliteit moet het uitgangspunt zijn en je moet niet gelijk over kosten beginnen. Je kunt beter en efficiënter werken. Het moet je als opdrachtgever wat waard zijn om niet meer zo te hoeven plannen. Maar om je vraag te beantwoorden, we zijn tot op heden nooit duurder geweest door een mobiele centrale aan te leggen.”

Betonmortel Nederland Mobiel gelooft in deze opzet. Van Huis: “Mobiel is weliswaar nieuw en er wordt nog sceptisch naar gekeken, maar succesprojecten zoals deze banen de weg vrij voor de mobiele centrale. We voorzien groei.”

De N31 is de directe verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden, via de Afsluitdijk en Harlingen. Deze weg wordt opnieuw aangelegd om de bereikbaarheid van Frieslandte verbeteren. De N31 in Harlingen bestaat uit de verbreding van de rijksweg van twee naar vier stroken over een lengte van drie kilometer. Hiervan komt twee kilometer verdiept te liggen. Eind 2017 wordt de N31 opengesteld voor verkeer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels