nieuws

‘Meet in the middle’-boring Amsterdam

infra

‘Meet in the middle’-boring Amsterdam

A. Hak Drilling werkt aan de aanleg van een warmtetransportleiding. Deze 16 kilometer lange stadsverwarmingsleiding loopt straks vanaf afvalverwerker AEB Amsterdam tot de IJdoornlaan in Amsterdam-Noord. Hiervoor is een boring nodig onder het Noordzeekanaal vlak naast de Tweede Coentunnel.

Nuon en AEB Amsterdam (AEB) investeren gezamenlijk in de warmtevoorziening van Amsterdam-Noord. Het gaat om een investering van 35 miljoen euro voor de aanleg van een stadsverwarmingsleiding die in 2030 20.000 huishoudens van warmte zal voorzien. Een van de plaatsen waar geboord gaat worden is onder de drukke vaarroute van het Noordzeekanaal. Om zoveel mogelijk verkeershinder tegen te gaan zal een 800 meter lange leiding straks door zes hijskranen in de lucht worden gehouden. Hierna wordt de leiding door het boorgat onder het Noordzeekanaal doorgetrokken.

Geen hinder voor verkeer

Jamal Ghabri is als projectmanager van Nuon betrokken bij de ontwikkeling van het warmtenet in Amsterdam-Noord. Ghabri: “We hebben voor onze boringen tussen al die ondergrondse constructies een veilige route moeten vinden. Daarnaast willen we dat de boringen geen enkele hinder voor het verkeer door de tunnel en over het kanaal veroorzaken.”

HDD

Bij de aanleg is daarom gebruik gemaakt van de ‘meet in the middle’-boortechniek. Peter Dennig van A. Hak Drilling: “We boren hier HDD. Hierbij trekt de boorinstallatie, die op het maaiveld aan de boorbuis is gekoppeld, de pijpleiding door de grond. Het gaat hier om een boorgat van 700 meter lang. We willen er voor zorgen dat er niet te veel druk in het boorgat aan één kant van de oever ontstaat. We boren straks vanaf het Westerhoofd tot aan het midden van het kanaal. Tegelijkertijd start vanaf de overzijde een tweede boring. De beide boorgaten komen midden onder het kanaal bij elkaar. Hierna wordt het gat verder verruimd tot ongeveer 90 centimeter. In de boorkoppen zitten twee gyro’s en een radarsysteem. Met dit systeem kun je tot op de millimeter nauwkeurig boren.”

Zo min mogelijk risico’s

De combinatie van ‘meet in the middle’ en boren met de Gyro Steering Tool bestaat natuurlijk al langer, vertelt Dennig: “Maar we passen het niet dagelijks toe. Het was hier noodzakelijk omdat je in een druk gebied als dit zo min mogelijk risico’s wil lopen. Je wil geen gekke dingen in de ondergrond.”

Het boorgat bevindt zich vlak bij de Tweede Coentunnel. Dit bracht met zich mee dat Rijkswaterstaat een flink pakket eisen voor het aanleggen van het warmtenet heeft neergelegd. Dennig: “We zijn begin oktober met de te nemen maatregelen, zoals het tegengaan van verkeershinder, begonnen en zijn in gesprek gegaan met de buurtbewoners. Rijkswaterstaat eiste dat de Coentunnel inwendig wordt gemonitord, net als het maaiveld en de waterspanning.” De boring start eind januari.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels