nieuws

Betonstort op recorddiepte in Leiden

infra

Betonstort op recorddiepte in Leiden

De wedloop van de diepste parkeergarage van Nederland is voorlopig beslecht. Na de Groninger Forum garage (17 meter) en Rotterdam Centraal (20 meter) krijgt Leiden een parkeergarage van 24 meter diep. Op deze diepte onder water beton storten vereist een bijzonder mengsel.

De binnenstad van Leiden kampt met een parkeerprobleem. Om dat probleem op te lossen bouwt de gemeente twee parkeergarages voor in totaal ongeveer 950 auto’s, een onder de Lammermarkt in binnenstad-noord en een onder de Garenmarkt in binnenstad-zuid. De garage onder de Lammermarkt is nu in uitvoering en wordt begin 2017 opgeleverd. Daarna volgt de bouw van de garage onder de Garenmarkt (oplevering 2019) door dezelfde uitvoerder. De pleinen erboven worden ingericht als evenementenplein.

Om een recorddiepte van 24 meter onder de Lammermarkt te kunnen bereiken is de Hopdobbermethode toegepast. Hiervoor wordt in een stalen buis aan de onderzijde een schotel gemonteerd en aan de bovenzijde een verstelbaar drijflichaam. Door de speciedruk wordt het water uit de dobber verdreven. Henk ten Hulscher bouw- en betontechnologisch adviseur bij Cementbouw: “Het voordeel van de Hopdobber is dat je nauwelijks ontmenging hebt en dat je de vlakheid gemakkelijk kunt realiseren.”

“Er zijn twee buizen geplaatst tot nagenoeg op de bodem van de wand. Daarna zijn we begonnen met het storten van het beton. “Door het vullen stijgt het bentoniet dat wordt af gepompt naar het reservoir. Het bentoniet wordt opgevangen, gereinigd en hergebruikt voor de volgende sleuf. Het hele proces is 24 keer herhaald totdat de cirkel rondom in de panelen staat.”

Cementbouw ontwikkelde samen met aannemerscombinatie Parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX een met staalvezel versterkt mengsel voor het onderwaterbeton. Ten Hulscher: “In het mengsel zit 35 kilogram staalvezel per kubieke meter.” De gedoseerde staalvezel moet tijdens het verpompen door de betonmortel worden meegevoerd en gelijkmatig over de vloer worden verdeeld. Dit was een uitdaging. Ten Hulscher: “We hebben deze situatie nagebootst in een bak van 6 bij 10 meter. Er zijn proeven gedaan met trek- en drukkrachten. We hebben cilinders uitgeboord om te kijken naar de verdeling. Het mengsel bleek in de praktijk het gewenste vloeigedrag te vertonen.” Er is in een continu proces in 40 uur 3500 kubieke meter mengsel afgeleverd en verwerkt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels