nieuws

Hersenkraker bij KW15 voor nieuwe A9

infra Premium 54

Hersenkraker bij KW15 voor nieuwe A9

Afgelopen weekend zijn de laatste 23 PIQ-balken voor de nieuwe A9 bij Badhoevedorp ingehesen. Het ontwerp voor KW15, de flauwe bocht over de A4 was vooraf een hersenkraker. Rijkswaterstaat rekende namelijk een boete per vierklante meter brugdek.

Tijdens een buitendienststelling van de Schipholspoorlijn van 52 uur is de klus geklaard. De vijfde overspanning van 2800 m2 ligt over de A4 en wordt komende maanden afgebouwd door de bouwcombinatie Badhoeverbogen (Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis, Boskalis en Mourik Groot-Ammers).

Meest uitdagende gedeelte

Volgens projectleider Rob Visser van de bouwcombinatie “het meest uitdagende gedeelte” in het gehele traject. Ten eerste, omdat de uitvoering van het viaduct zo kostenefficiënt moest worden. Ten tweede was sprake van een logistieke uitdaging. Het viaduct loopt in een flauwe bocht over de Schipholspoorlijn heen, waardoor 58 meter moest worden overbrugd.

Wanneer het benodigde brugdek de bocht van het wegdek zou volgen, zouden logischerwijs ook kokerliggers van 58 meter nodig zijn. Een enorme kostenpost door extra transport- en montagekosten. Betonspecialist Spanbeton kreeg daarom al in de tenderfase het verzoek van Van Hattum en Blankevoort om een goedkoper alternatief voor dit vraagstuk te verzinnen en dat lukte:

Door het brugdek op te delen in zaagtanddekken, ontstaan kortere overspanningen. Hiervoor zijn de kortere en dus goedkopere ZIPXL liggers gebruikt. De PIQ-liggers zijn nu alleen gebruikt voor het gedeelte over de Schipholspoorlijn.

Bij deze operatie telt elke minuut

Het brugdek is aan weerskanten opgebouwd uit in totaal 126 ZIPXL-railbalken en 8 SKK randkokers. Het midden van het viaduct, dat over de Schipholspoorlijn loopt, is 43 meter lang en 65 meter breed. Hier zijn de 23 PIQ-kokers gemonteerd binnen het tijdsbestek van 52 uur. Kees Quartel van Spanbeton: “Bij deze logistieke operatie telt elke minuut. We zorgen daarom dat de kokers al klaar liggen op de locatie. Aan weerszijden van het spoor waren hijskranen opgesteld om de kokers in positie te krijgen. Hierbij werkten we vanaf de rand naar het midden toe.”

De nieuwe A9 buigt straks om Badhoevedorp in plaats van dwars door het hart te snijden. Op het oude trace komen vanaf 2018 onder meer een dorpsplein, huizen en groen. De nieuwe A9 krijgt drie rijstroken en een vluchtstrook in beide richtingen, voorzien van stil asfalt (dubbellaags zoab) en geluidsschermen bij bebouwing. Eind dit jaar komt de hoofdrijbaan A9 vanuit Haarlem (knooppunt Raasdorp) richting Amstelveen in gebruik. In het voorjaar van 2017 gaat de rijbaan naar de andere kant open.

 

Lees volgende week meer over de tenderfase en de uitvoering in weekblad Cobouw.

 

Projectgegevens

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Opdrachtnemer: combinatie BadhoeverBogen (VolkerWessels, Boskalis en Mourik Groot-Ammers)

Contractvorm: design & construct

Contractwaarde: 126 miljoen euro

Oplevering: gefaseerd tot eind 2017

Reageer op dit artikel